Proiectele clujenilor primesc bani de la primărie. Cum funcţionează

Proiectele clujenilor primesc bani de la primărie. Cum funcţionează
Clujenii vor putea să îşi vadă proiectele finanţate de la bugetul local. Primăria pune la dispoziţie 2 milioane de euro pentru programul de bugetare participativă pe internet anunţat de primarul Emil Boc, de aproape două luni, la Realitatea FM Cluj.

Proiectele vor putea fi depuse în perioada 17 iulie - 20 august, iar cele care obțin cel mai mare număr de voturi vor fi implementate de către Primăria Cluj-Napoca începând cu 2018. Este primul proces de bugetare participativă online din România, prin care municipalitatea urmărește implicarea directă în luarea deciziilor privind proiectele orașului a tuturor celor care locuiesc, muncesc sau studiază în Cluj-Napoca și au cel puțin 18 ani.

"Este o formă de respect faţă de clujeni, le oferim şansa ca o parte din banii pe care îi plătesc ca taxe şi impozite să îi poată utiliza pentru diverse proiecte", a spus primarul. Acest proces este o continuare a proiectului pilot de bugetare participativă realizat în 2013 în cel mai mare cartier al Clujului, Mănăștur, și a procesului participativ pentru tineret desfășurat în anul 2015, Com'On Cluj-Napoca.

Propunerile de proiecte se fac prin intermediul platformei www.bugetareparticipativa.ro. şi trebuie să se încadreze într-unul din următoarele domenii:

1. Alei, trotuare şi zone pietonale
2. Mobilitate, accesibilitate şi siguranţa circulaţiei
3. Spații verzi și locuri de joacă
4. Amenajare spaţii publice (mobilier urban, iluminat public)
5. Infrastructură educațională și culturală
6. Oraşul digital

Bugetarea participativă cuprinde următoarele etape:

1. Înregistrarea participanţilor: înregistrarea se face pe platforma online www.bugetareparticipativa.ro, adaptată pentru dispozitivele mobile. Înregistrarea este obligatorie pentru a putea trimite propuneri de proiecte sau pentru a putea vota.

2. Depunerea propunerilor de proiecte: fiecare cetățean poate formula una sau mai multe propuneri de proiecte (câte un proiect pentru fiecare domeniu) prin intermediul platformei www.bugetareparticipativa.ro. Valoarea maximă a bugetului estimat pentru fiecare proiect este de 150.000 de euro (inclusiv taxa pe valoarea adăugată).

3. Analiza tehnică şi legală a proiectelor de către municipalitate: propunerile de proiecte vor face obiectul unei analize tehnice şi legale ce va fi realizată de către departamentele din cadrul Primăriei Cluj-Napoca. În urma acestei verificări, se va stabili lista proiectelor eligibile. Fiecare persoană al cărei proiect a fost declarat neeligibil poate să primească, la cerere, un răspuns scris cuprinzând motivele pentru care propunerea a fost declarată neeligibilă. Toate proiectele declarate eligibile urmează să fie supuse votului cetăţenilor.

4. Votul cetăţenilor: are loc în două etape distincte, iar acţiunile necesare pentru implementarea proiectelor care obțin cel mai mare număr de voturi urmează să fie cuprinse în bugetul primăriei.

Calendarul propus este următorul:

17 iulie - 20 august - depunere proiecte
21 august - 1 octombrie - analiză proiecte
2 octombrie - 22 octombrie - prima etapă de vot
23 octombrie - 29 octombrie - validare vot I
30 octombrie - 19 noiembrie - a doua etapă de vot
20 noiembrie - 26 noiembrie - validare vot II
27 noiembrie - afişare rezultate finale

Pot fi înscrise propuneri de proiecte online, pe platforma www.bugetareparticipativa.ro.

Persoanele care nu au acces la internet vor putea înscrie propuneri de proiecte, în perioada 17 iulie - 20 august, cu sprijinul primăriei. La Centrul de Cultură Urbană Casino va fi amenajat un birou unde, în fiecare zi lucrătoare din perioada de depunere, orele 13:00-17:00, doi funcționari ai primăriei vor ajuta cetățenii să depună proiecte pe platformă și vor oferi informațiile necesare. Vor fi luate în considerare doar propunerile care sunt depuse prin intermediul platformei www.bugetareparticipativa.ro.

Bugetarea participativă are următoarele obiective:

1. Creşterea nivelului de dialog şi de colaborare dintre cetăţeni şi administraţia publică
2. Ajustarea politicilor publice la nevoile și așteptările cetăţenilor, pentru a îmbunătăți calitatea vieții în Cluj-Napoca
3. Creşterea gradului de asumare şi co-creare a procesului de dezvoltare urbană de către cetăţeni
4. Consolidarea democraţiei prin participarea cetăţenilor la un exerciţiu de luare a unor decizii ce privesc întreaga comunitate
5. Creșterea transparenței activității administraţiei publice locale

Propunerile de proiecte depuse trebuie să îndeplinească criteriile stabilite prin Regulamentul procesului de bugetare participativă, disponibil integral pe platformă.

Analiza tehnică şi juridică a propunerilor este realizată de către Primăria Cluj-Napoca, ale cărei servicii verifică conformitatea acestora cu standardele regulamentului şi cu alte reglementări legale în vigoare. Propunerile care îndeplinesc condițiile de eligibilitate pot suferi ajustări tehnice din partea primăriei, dacă este necesar. Similitudinea conținutului propunerilor sau proximitatea spațială a acestora poate duce la integrarea diferitelor propuneri într-un singur proiect.

Alegerea proiectelor

Votul asupra proiectelor are loc online, pe platforma bugetării participative www.bugetareparticipativa.ro, în două etape distincte:

a. În prima etapă de vot, fiecare cetățean înscris pe platforma bugetării participative poate alege 6 proiecte (câte unul pentru fiecare dintre cele șase domenii stabilite). În această etapă, se vor selecta maximum 30 proiecte, primele trei proiecte clasate în funcție de numărul de voturi din fiecare domeniu vor intra automat în a doua etapă de vot, iar celelalte în funcție de numărul de voturi, indiferent de categoria din care fac parte.

b. În a doua etapă de vot, fiecare cetățean poate alege un singur proiect din cele maxim 30 stabilite în prima etapă.

La finalul celei de a doua etape de vot, vor fi selectate 15 proiecte. Primul proiect din fiecare domeniu clasat în funcție de numărul de voturi va fi selectat automat, iar restul proiectelor vor fi selectate în ordinea numărului de voturi, indiferent de domeniul din care fac parte. Eventualele modificări ale calendarului vor fi publicate pe platforma www.bugetareparticipativa.ro.

Vor fi implementate, începând cu 2018, proiectele care obțin cel mai mare număr de voturi. 

Comenteaza