Proiect ambițios la Turda. Centrul istoric, revitalizat pe bani europeni

Proiect ambițios la Turda. Centrul istoric, revitalizat pe bani europeni
| Foto: Facebook/ Fan Turda

Centrul istoric din Turda va fi revitalizat pe bani europeni. Primăria Turda a lansat recent o licitație pentru proiectarea și execuția lucrărilor de revitalizare a spațiului pietonal din centrul istoric al orașului.

La pachet, în licitație este prinsă și realizarea unei autobaze pentru autobuzele electrice puse în circulație în decembrie, dar și amenajarea unei parcări de tip park & ride. Valoarea estimativă a investiției este de 31 de milioane de lei, din care cel mai mult, 18,3 milioane, vor costa lucrările de reabilitare a centrului istoric. Proiectul a fost selectat pentru finanțare în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020.

Vizate: Piața Republicii, fostul Teatru de Vară și Piața Tricolorului

Piața Republicii din Turda este de fapt nucleul arhitectural istoric al municipiului, cu un centru medieval în jurul bisericii romano-catolice din această piață, orientată nord-sud, sub formă de fus, rar întâlnită la piețe europene istorice. Aici există un fond construit de la baroc și eclectic, până la secession și modernismul deceniilor din interbelic, dar și clădiri realizate la sfârșitul sec. XIX - începutul sec. XX.

Prin noul proiect se dorește ca aici să se amenajeze un spațiu urban omogen, care să pună în valoare clădirile existente, dar și forma specifică a pieței. Astfel, se propune ”crearea unui spațiu semipietonal partajat (shared-space) dedicat atât pietonilor, bicicliștilor, cât si transportului public urban și traficului rutier (mult diminuat), acesta din urmă fiind prevăzut cu două benzi, din care una dedicată pentru transportul public urban”, se arată în caietul de sarcini.

Vor fi desființate cele 97 de parcări care există în zonă, iar spațiul rezultat va fi prevăzut cu sisteme de siguranță care să împiedice accesul auto pe zonele dedicate pietonilor și bicicliștilor. Se va moderniza stația de transport în comun Piața Republicii (Nord) și va fi creată o nouă stație de transport în comun, Piața Republicii Sud, pe frontul vestic al pieței, unde va fi amplasată și o stație de închirieri de biciclete.

Pe zona mediană a pieței va fi introdus un nou rând de arbori plantați în jardiniere. Zona pietonală va fi marcată la sud de o nouă fântână, care va avea două zone (o oglindă de apă și o zonă cu joc de apă), iar la nord, de esplanada dedicată evenimentelor și manifestărilor publice. Astfel, se renunță la fântâna existentă și se relochează statuia lui Avram Iancu, pe frontul nordic al Bisericii Romano-Catolice.

Se propune și o nouă strategie de iluminare a pieței, care să sublinieze tocmai forma particular de fus a acesteia, cu iluminat general pe stâlpi, în zona mediană a pieței și pandantiv cu montaj pe fațadele imobilelor din cele două fronturi, dar și iluminat ambiental cu proiectoare și benzi led amplasate în pardoseală, în zonele pieselor de mobilier urban, a statuii lui Avram Iancu și a fântânii.

Prin același proiect se va revitaliza și curtea de la Piața Republicii nr. 38 (fostul Teatru de Vară sau Piața Rușilor). În acest caz, lucrările vor viza reabilitarea scenei fostului Teatru de Vară și a fundalului aferent acestei scene, astfel încât să se amenajeze un spațiu multifuncțional, care să găzduiască de la spectacole de teatru și proiecții în aer liber, până la târguri și piețe volante.

Al treilea obiectiv cuprins în proiect este Piața Tricolorului (Scuarul Muzeului). Pentru aceasta ”s-a stabilit deschiderea perspectivelor dinspre Piața Republicii către cele patru repere arhitectonice care conturează spațiul (Biserica Reformat-Calvină, Liceul Josika Miklos, Muzeul de Istorie și Casa de Pensii)”, se arată în caietul de sarcini.

Acest lucru ar urma să fie realizat prin înlăturarea vegetației medii de pe latura estică a scuarului și toaletarea castanilor și teilor din zonă, dar și prin strategia de iluminat public și de mobilare urbană.

”În același timp se dorește sugerarea faptului că Piața Tricolorului a făcut parte din incinta fortificației din Turda Veche, fiind separată de Piața Republicii prin ”Hala Breslei (Cehului) Cizmarilor”, prin intermediul unui element de racord pe verticală cu dublu rol: acela de preluare a diferenței de nivel dintre cele două piețe și acela de mobilier urban”, se precizează în documentație.

Park and ride, dar și autobază pentru autobuzele electrice

Lotul 2 de lucrări din licitație se referă la construirea unei parcări tip park & ride pe strada 22 Decembrie 1989 și a unei autobaze pe strada Stadionului. În privința parcării, aceasta ar urma să aibă mai multe funcțiuni.

Astfel, va fi capăt de linie pentru autobuzele cu traseu pe strada 22 decembrie 1989, care vor folosi amplasamentul pentru perioadele de pauză și pentru o reîncărcare rapidä a bateriei autobuzului. Parcarea va fi dotată cu o stație de încărcare electrică rapidă de tip Plug-in CityChargers, cu un timp estimat de încărcare de 16-40 minute.

De asemenea, va avea rol de terminal intermodal cu cursele interurbane. ”Autocarele și microbuzele care asigură transportul interurban al navetiștilor vor avea un punct fix de debarcare/ îmbarcare a pasagerilor, situat la periferie, urmând ca deplasarea intraurbană să fie asigurată de autobuzele aparținând transportului în comun urban al municipiului” se arată în documentație.

Aici va fi un nod cu funcțiune park and ride. Pe amplasamentul de pe 22 Decembrie se vor amenaja parcări care se sunt destinate persoanelor care fac naveta zilnică dinspre comunele învecinate înspre locul de muncă situat în municipiu, folosind autoturismul.

În parking va fi amenjat și un spațiu de parcare pentru biciclete. Autobaza destinată noilor autobuze electrice va fi amplasată pe strada Stadionului. Imobilul nou construit va avea funcțiuni mixte, de garare și întreținere pentru autobuze electrice, stație ITP și funcțiuni administrative.

Tot aici se propune amenajarea unor parcări exterioare pentru autobuze și autoturisme. Toate parcările, interioare și exterioare, destinate autobuzelor vor fi dotate cu stații de încărcare electrică standard de tip Plug-in DepoChargers.

Acestea vor asigura încărcarea autobuzelor garate pe timpul nopții, într-un interval estimat de șase ore. Durata prevăzută pentru realizarea investiției este de 17 luni, din care șase luni pentru proiectare. Ofertele se pot depune până în 12 februarie.

Comenteaza