Primul autobuz fără şofer, în primăvara acestui an, pe străzile Clujului

Primul autobuz fără şofer, în primăvara acestui an, pe străzile Clujului

Cluj-Napoca va fi primul oraş din România care va avea în circulaţie un autobuz autonom, fără şofer, în cadrul unui proiect pilot derulat de primărie în colaborare cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN).

 ”Când licitația va fi finalizată, probabil în această primăvară. E un semnal clar că orașul menține direcția verde, nepoluantă, dar și cu o componentă de inteligență artificială, care la Cluj are ingredientele succesului datorită clasei de talente de inovare pe care le avem. Este un climat propice pentru ceea ce înseamnă inovare, IT, inteligență artificială. De aici vor veni slujbele bine plătite ale viitorului. Acest autobuz va fi un prim semnal că acest oraș este racordat la timpul prezent şi viitor. Știți ce are Clujul ca avantaj uriaş faţă de alte oraşe din România şi se compară cu alte oraşe mondiale? Universitățile crează ecosistemul de inovare. Oamenii din profesorii diferite, un arhitect, cu un IT, cu un medic, un muncitor de la asistenţă socială, elite din diverse domenii se întâlnesc și lucrează împreună. Acesta este marele avantaj al Clujului”, a declarat Emil Boc, la ZIUA LIVE. 

Autobuze autonome

La începutul anului 2020, Primăria a semnat un contract cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN) pentru servicii de consultanță, valoarea contractului fiind de 135.000 de lei.  UTCN va furniza consultanță în elaborarea caietului de sarcini, a criteriilor de selecție și a factorilor de evaluare, evaluarea tehnică și financiară a ofertelor depuse în cadrul procedurii de achiziție publică pentru achiziționarea de autobuze autonome electrice și participarea în cadrul procesului de recepție.

Proiectul-pilot de implementare a autobuzelor autonome în oraș a fost anunțat de oficialii primăriei anul trecut. Aceștia au precizat că autobuzele fără șofer ar uma să fie prezente pe străzile din centrul Clujului în maximum doi ani. Este vorba despre autobuze de capacitate mică (10-12 locuri), vehicule care vor fi folosite pentru zona centrală unde nu ajung alte mijloace de transport.

Acestea ar uma să fie testate timp de un an în cadrul proiectului-pilot, care apoi ar putea fi extins cu finanțare europeană și în alte zone ale orașului. Un vehicul autonom de genul acesta costă între 250.000 şi 350.000 de euro. Cluj-Napoca va fi astfel primul oraș din România care va avea autobuze autonome, după modelul care deja există în Paris, Lyon sau Viena.


Autobuze cu hidrogen 

Clujul vrea să mai bifeze o premieră. Autobuze cu hidrogen. Chiar dacă multi nu cred, acestea sunt mai sigure ca autobuzele diesel. Emil Boca anunțat, anul trecut, că Primăria s-a înscris pentru cumpărarea de astfel de autobuze cu bani europeni. Un astfel de autobuz costă aproximativ 650.000 euro. 

“Am avut ocazia să testez la București aceste autobuze cu hidrogen. Sunt doar 160 în lume, dar industria merge mai departe. Costurile sunt mai mari pentru stațiile de încărcare față de cele necesare autobuzelor electrice. Dar încărcare durează doar 7 minute pentru 150 de km. Acesta este viitorul. Uniunea Europeană este dispusă să acorde stimulente și noi ne-am înscris pe această linie de a achiziționa autobuze electrice, dar și cu hidrogen”, spunea Boc, anul trecut. 

Comenteaza