Primele critici la proiectul Filarmonicii Transilvania: neglijarea acusticii
- Scris de Luminita Silea
- 13 Mar 2011, 23:20
- Administraţie
- Ascultă știrea

Consorţiul Bogart Construct, Arhimobil, Drăgan Architecture şi Tisseyre & Associes, unul dintre clasaţii pe locul 3 în competiţia pentru proiectarea Centrului Cultural Transilvania, a transmis la finalul săptămânii trecute o scrisoare deschisă prin care îşi oferă expertiza pe partea de acustică pentru sala de concerte a filarmonicii. Reprezentanţii Drăgan Architecture spun că acusticienii care au lucrat cu ei la proiect, Tisseyre & Associes, sunt unii dintre cei mai buni specialişti din domeniu, motiv pentru care nu îşi explică de ce juriul a recomandar câştigătorilor să colaboreze cu un alt acustician.
"Consorţiul cu care am participat la acest concurs era format din : Bogart Construct -proiectare structură, Arhimobil - proiect urbanistic, Drăgan Architecture - arhitectură şi urbanism şi Tisseyre & Associes - acustică. Aceasta din urmă este una dintre cele mai importante firme de acusticieni din lume. Domnul Alain Tisseyre a colaborat cu L. Cremer, acusticianul care a realizat împreună cu arhitectul Hans Scharoun Filarmonica din Berlin, considerată astăzi drept sala de concerte cu cea mai bună acustică din lume şi un model neegalat din punct de vedere arhitectural. Tisseyre a realizat, între altele, Sala de Concerte din Nisa, Marele Auditorium de la Porte Maillot Paris, Opera din Shanghai, Marele Auditorium din Monte Carlo, Opera din Pekin, Sala de Concerte din Chonquing, Filarmonica din Xiamen, Filarmonica din Shenyang China", explică arhitectul Radu Drăgan, din cadrul consorţiului.
Acesta a adăugat că pe plan internaţional există câţiva acusticieni specializaţi care au contribuit la realizarea sălilor importante de concerte - Marshall (Australia), Toyota (SUA), BBM (Germania) şi Tisseyre (Franţa). "Dacă se doreşte o sală cu o acustică ireproşabilă, de nivel european, va trebui să se facă apel la unul dintre aceştia, singurii care au o expertiză valabilă şi recunoscută în domeniu. Pe de altă parte, studiul de acustică este complicat, laborios şi deci extrem de costisitor (circa 1% din bugetul global al construcţiei). Pentru că am înţeles că se contează pe membrii juriului pentru a găsi un acustician «de talie europeană» pentru proiectul câştigător, nu pot decât să regret, pentru că noi aveam deja acest acustician în echipă, iar studiul acustic preliminar a fost prezentat odată cu restul documentaţiilor", a atras atenţia Drăgan. Reprezentanţii Biroului Drăgan Architectures au mai spus că sala de concerte propusă de ei a fost proiectată împreună cu garanţie pentru buna acustică a sălii.
"Aceasta explică şi faptul că am cerut maximul de onorarii propuse de primărie. Domnul Tisseyre, cu care colaborăm de peste zece ani, a fost de acord să fie retribuit cu o parte din onorariile noastre, ceea ce reprezintă un buget foarte redus pentru acustică, faţă de onorariile obişnuite pentru acest tip de operaţiuni - un buget «acustică» de circa 300.000 de euro pentru Filarmonica Transilvania e un minim, căci nu include realizarea unei machete la scara 1/30, procedeu prin care se poate controla cel mai bine acustica sălii", se mai arată în scrisoarea deschisă a Biroului Drăgan Architectures, remisă presei la finalul săptămânii trecute.
Reprezentanţii consorţiului clasat pe locul 3 cu 30 de puncte din 60 (locul secund nu a fost acordat - n. red.) la concursul de arhitectură pentru Centrul Cultural Transilvania au subliniat că sala de concerte propusă de câştigători, VAAL Arhitectură, de tip shoe box (cutie de pantofi - n.red.), nu se mai face nicăieri în lume. "Am fost, de asemenea, extrem de surprins citind că proiectul nostru a fost considerat prea costisitor. O analiza de preţ nu se poate face decât analizând preţul unei astfel de filarmonici deja construite în ultimii ani în ţări unde nivelul de preţuri de construcţie e comparabil cu al României : China, Rusia, Maroc. Am ajuns la concluzia că sala de concerte singură va costa circa 13 milioane de euro, preţul total al filarmonicii fiind de circa 27 de milioane de euro, la care trebuie adăugat preţul orgii, 3-4 milioane de euro, una completă, cu 70-100 de tuburi. Am crezut că oraşul Cluj merită o filarmonică de nivel european, comparabilă cu cele mai frumoase şi moderne filarmonici din lume. A face un proiect depăşit din punct de vedere arhitectural, cu argumentul că e «atemporal», nu a fost nici o clipă opţiunea noastră. Nu pot decât să regret că a fost cea a juriului", a conchis arhitetcul Radu Drăgan.
Primarul Sorin Apostu a declarat că orice participant din compatiţia pentru Centrul Cultural Transilvania are dreptul să-şi exprime un punct de vedere, apreciind că problema acusticii va fi tratată extrem de profesionist de către câştigători. "Împreună cu juriul vom apela la un consultant independent de renume internaţional, în aşa fel încât să avem o sală de concerte foarte bună", a mai spus ediul.
Câştigătorul a luat 51 de puncte din 60Proiectul VAAL Arhitectură, împreună cu Popp şi Asociaţii,
a fost desemnat câştigător al concursului de arhitectură organizat de Primăria Cluj-Napoca în parteneriat cu Ordinul Arhitecţilor pentru Centrul Cultural Transilvania. Asocierea a primit 51 de puncte din 60, a estimat investiţia la 15 milioane de euro şi a propus pentru proiectare suma de 2,4 milioane de lei. Juriul internaţional a apreciat proiectul pentru că este clar, ancorat internaţional, urban, chiar dacă nu e la modă, şi nu se va perima în timp. Pe locul 2 la concurs nu s-a clasat nimeni, iar pe locul 3 s-au aflat la egalitate ofertele Carpat Proiect şi Bogart în colaborare cu Drăgan Arhitecture Franţa, cu 30 de puncte din 60.