Primăria îşi dă "mizeria" pe zece ani

Primăria îşi dă
Curăţarea străzilor din oraş, de care în prezent se ocupă societăţile Brantner şi Rosal a căror contracte expiră toamna aceasta, se va realiza după acelaşi model. Consilierii
locali vor discuta propunerea la şedinţa ordinară de joi.

Administraţia locală vrea să lanseze o licitaţie pentru concesionarea serviciului de salubrizare stradală, perioada propusă fiind de 10 ani, cu posibilitatea de prelungire cu jumătate din durată, tot pe două sectoare. Potrivit studiului de oportunitate întocmit de Direcţia Tehnică, în această formulă, cheltuielile primăriei ar fi, anual, de peste 16,3 milioane de lei cu spălatul şi deszăpezitul oraşului. În opt ani, cele două firme care salubrizează Clujul, au încasat de la bugetul local peste 30 de milioane de euro.

Direcţia Tehnică a primăriei a finalizat studiul de oportunitate pentru lansarea noii licitaţii în urma cărora primăria va avea operatori noi pe partea de salubrizare stradală (spălat şi măturat străzi, vara şi deszăpezire, iarna). Consilierii locali vor discuta, la şedinţa ordinară de joi, un proiect de hotărâre care vizează organizarea unei achiziţii publice în urma căreia serviciul de salubrizarea stradală să fie concesionat, tot pe două sectoare, cum funcţionează şi în prezent.

Perioada de concesiune propusă este între 6 şi 10 ani, cu posibilitatea de prelungire prin act adiţional, cu jumătate din durată. Potrivit anexei la studiul de oportunitate, cea mai bună variantă pentru primărie, din punct de vedere financiar ar fi cea de concesionare a sericiului pe 10 ani. În această situaţie, cheltuielile anuale ar fi de pe 16,3 milioane de lei. În situaţia în care perioada de contract ar fi de 6 ani, anual, administraţia locală ar urma să plătească peste 18,7 milioane de lei către noii operatori.

Din cele peste 1.100 de străzi betonate, asfaltate şi modernizate şi cele 93 de poduri şi pasaje din Cluj-Napoca, în programul de salubrizare stradală sunt incluse peste 600 de artere, adică aproximativ 2.500.000 mp carosabil.

În prezent, contractul pentru activitatea de salubrizare stradală (spălat străzile, vara şi deszăpezit, iarna) pentru sectorul I (cartierele Mănăştur, Zorilor, Grigorescu, Gruia, D. Rotund şi circa 80% din zona centrală) este deţinut de către Rosal, care trebuie să cureţe 347 străzi. În sectorul II intervine Brantner, care are în administrare cartierele Gheorgheni, Mărăşti, Între Lacuri, Bulgaria, A. Mureşanu, Someşeni şi circa 20% din zona centrală, în total, 320 de străzi. Contractele au fost încheiate în 2005, pe o perioadă de opt ani, şi expiră în 2013.

Administraţia locală a prelungit deja contractele cu Rosal şi Brantner până la data intrării în vigoare a noilor contracte pe care primăria le va încheia în urma achiziţiei publice pe care urmează să o lanseze în perioada urmnătoare. Firmele au cerut primăria să li se prelungească contractele până în 2017, uzându-se de o prevedere contractuală, însă consilierii locali au respins solicitarea.

Din redevenţă, administraţia a încasat de la Rosal şi Brantner peste 3,5 milioane de lei, pentru perioada 2005-2012, inclusiv. În schimb, pentru serviciile prestate, a plătit celor două societăţi peste 132 de milioane de lei (peste 30 de milioane de euro).
Studiul de oportunitate prezentat consilierilor este structurat ca o lucrare de licenţă/disertaţie, ba mai mult cuprinde şi o parte "practică" care se referă la "interviuri cu cetăţenii municipiului, reprezentanţi ai asociaţiilor de locatari/proprietari şi cu agenţi economici", adică un eşantion de 303 persoane ceea ce reprezintă 0,09% din populaţia municipiului. Din acest eşantion de aproape 0,1% din totalul clujenilor beneficiari ai serviciului de salubrizare stradală, potrivit studiului de oportunitate, 41,05% sunt mulţumiţi de acestea şi alţi 40,5 % sunt satisfăcuţi.

În schimb, ceilalţi clujeni au reclamat în repetate rânduri că vara, oraşul este plin de praf, chiar murdar pentru pretenţii de capitală europeană, iar iarna, tot aceştia s-au plâns de operativitatea intervenţiilor, mai ales la primele căderi de zăpadă.

Comisia care a realizat studiul de oportunitate este condusă de viceprimarul Ana Horvath şi este formată din diretorul tehnic, Virgil Poruţiu, şef Birou achiziţii publice - Lucia Lupea, şeful Serviciului tehnic - Adriana Măgurean dar şi inspectorii Vasile Tanţău, Attila Molnar şi Marius Coros.

Comisia a menţionat, la capitolul dezavantaje ale concesionării serviciului de salubritate stradală, faptul că cetăţenii sunt prea puţin implicaţi pe partea de întreţinere a trotuarelor blocurilor şi că societăţile contractate ar putea intra în isolvenţă, dar şi "criza economică şi financiară internaţională". La avantaje, apare scăderea şomajului şi faptul că riscurile sunt transferate operatorului, iar primăria va avea asigurat raportul optim între preţul cel mai mic şi calitate ridicată a serviciilor.

 

Comenteaza