Premieră la Cluj: primul autobuz convertit în troleibuz

Premieră la Cluj: primul autobuz convertit în troleibuz
Municipalitatea a ales transformarea unor autobuze în troleibuze pentru că acestea din urmă sunt nepoluante şi mult mai rentabile pentru regie.

Primul troleibuz obţinut prin transformarea unui autobuz va circula, începând din această săptămână, în oraş. Regia Autonomă de Transport Urban Călători (RATUC) din subordinea forului local a plătit, conform unui acord-cadru licitat anul acesta, către Astra Arad, 230.000 de euro. În funcţie de fonduri şi de felul în care se va comporta noul troleibuz în trafic, în 2011 se vor comanda şi alte astfel de mijloace de transport în comun în limita a maximum 15 bucăţi, cât prevede acordul-cadru.

Primarul municipiului, Sorin Apostu, a declarat că reconversia unor autobuze în troleibuze este o modalitate prin care municipalitatea a ales ca şi în perioadă de criză să reînnoiască parcul RATUC din subordinea Consiliului Local Cluj-Napoca şi să cheltuie cât mai puţini bani publici în acest sens. Edilul a prezent ieri primul troleibuz rezultat din reconversia unui autobuz care va circula pe străzile din Cluj. "Vrem să cheltuim cât mai puţini bani de la bugetul local în această perioadă de criză. Dacă acest troleibuz rezultat prin reconversie se va comporta bine, vom comanda şi altele pe acordul- cadru pe care îl avem cu Astra Bus. Maximul este de 15 bucăţi", a explicat primarul.

Potrivit directorului RATUC, Liviu Neag, s-a ales transformarea unor autobuze în troleibuze tocmai pentru că acestea din urmă sunt nepoluante şi mult mai rentabile pentru regie. "Dacă costurile per călător la kilometru în cazul autobuzelor sunt de 1,3 lei, în cazul troleibuzelor acestea sunt de 0,75 de lei călător/kilometru. Transportul cu troleibuzul este cu 30 % mai ieftin, de aceea ne-am concentrat să reînnoim parcul nostru cu troleibuze. Avem un acord-cadru licitat şi câştigat de Astra Arad. Valoarea unui autobuz convertit în troleibuz este de 230.000 de euro. Mijloacele noastre de transport în comun parcurg zilnic 40.000 de kilometri şi peste 150 de milioane anual. Transportăm 420.000 de călători plătitori pe zi. Parcul nostru este obosit şi facem eforturi să îl înnoim", a spus Neag.

Noul troleibuz rezultat prin transformarea unui autobuz are 18 metri lungime, 149 de locuri, dintre care 55 pe scaune, camere video, validatoare electronice, sistem de diagnoză a problemelor tehnice, dar şi alte dotări performante. Directorul tehnic Astra Bus, Ilarion Hotea, a declarat că este vorba despre primul troleibuz creat în ţară dintr-un autobuz. "Cel mai greu nu e să îl faci, ci să dau totul jos de pe un vechi autobuz. Noi avem producţie serioasă de troleibuze, 300 de bucăţi am livrat regiei de transport din Bucureşti", a spus Hotea. RATUC plăteşte lunar pentru transportul electric cu troleibuzul şi tramvaiul o factură de circa 400.000 de lei. Parcul RATUC este compus din 220 de autobuze, 110 troleibuze şi 34 de garnituri de tramvai.

20 de troleibuze noi, în aşteptare

Regia Autonomă de Transport Urban Călători din subordinea Primăriei Cluj-Napoca a mai încheiat un contract cu Astra Bus Arad pentru furnizarea a 20 de troleibuze noi cu podea joasă, acordul-cadru având o valoare de peste 7,7 milioane de euro. Anul trecut au fost comandate doar două astfel de troleibuze pentru care s-au plătit peste 3 milioane de lei.

 

 

Comenteaza