OFICIAL: Se scoate la licitație tronsonul Gilău - Mihăești al Autostrăzii Transilvania. Bechtel iese din joc pe șase tronsoane

OFICIAL: Se scoate la licitație tronsonul Gilău - Mihăești al Autostrăzii Transilvania. Bechtel iese din joc pe șase tronsoane
Negocierile cu Bechtel au fost încheiate. ”Pe tronsonul de la Gilău la Mihăeşti avem documentaţia gata, el va putea fi licitat”, a declarat ministrul Transporturilor, Anca Boagiu.

„Ministerul Transporturilor a finalizat negocierile: Bechtel continuă lucrările pe Surplacu de Barcău-Borş, am decis la nivel politic ca tronsonul de la Gilau-Mihăeşti să fie scos imediat la licitaţie, să se reia proiectarea pentru tronsonul Târgu Mureş-Câmpia Turzii pentru ca aceste lucrări să fie continuate pe bugetul de stat. Bechtel nu primeşte despăgubiri. Niciun fel", a spus Emil Boc.

„Din fericire şi Bechtel a înţeles că România este o ţară europeană unde nu poţi să faci ceea ce-ţi doreşti. Contractul încheiat pe vremea Guvernului Năstase este o mostră de rea-voinţă. Avem un tronson aproape finalizat 2c, şi 3c care urmează să fie finalizat pentru că a fost atacat. După ele, statul român este liber să liciteze cele şase tronsoane fără nicio clauză din partea companiei Bechtel. Pe tronsonul de la Gilău la Mihăeşti avem documentaţia gata, după ce vom plăti prima tranşă pentru Bechtel, el va putea fi licitat. Costul unui km de autostradă este de 6,9 mil euro pe km. Azi avem din totalul de 2,2 md care erau prevăzute iniţial, avem executaţi 54 de km şi am cheltuit 1,23 md. de euro. Pentru celelalte tronsoane costul pe care noi îl estimăm este de 7,2 milioane de euro pe km. Dacă am fi terminat în condiţiile actuale, costul ar fi fost de 9,9 md de euro. Costul pe care îl vom avea de suportat în final, este de 3,8 miliarde de euro. Risipa pe care nu o mai face statul român este de 6 miliarde de euro", a declarat ministrul Transporturilor, Anca Boagiu.

Boagiu a precizat că înţelegerea cu constructorul american Bechtel a putut fi modificată cu sprijinul ambasadei americane la Bucureşti şi a preşedintelui Traian Băsescu.Liderul PDL Cluj, deputatul Daniel Buda, estimează că în maximum doi ani clujenii ar putea circula pe autostradă până la graniţa de vest. "Dacă am începe imediat licitaţiile, în maxim şase luni ar putea începe lucrările. Nu pot estima orizontul de timp în care ar putea fi finalizată întreaga autostradă. Pe mine mă interesează să legăm Clujul de Europa şi cred că, într-un an şi jumătate - doi, am putea avea autostradă de la Câmpia Turzii la Vama Borş", a spus Buda.

Fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor la momentul semnării contractului cu Bechtel, şeful Departamentului transporturi al PSD, senatorul Sorin Bota, susţine că rezilierea contractului cu firma americană şi licitarea restului tronsoanelor este soluţia corectă. "E o soluţie de salutat, din punctul meu de vedere, pentru că, în acest fel, s-ar pune capăt unei degringolade totale în derularea acestui proiect, pe care fostul ministru Gheorghe Dobre a instaurat-o. Există şansa ca astfel să avem imaginea exactă a prejudiciului creat de foştii miniştri care au gestionat acest proiect şi să verificăm legalitatea modificărilor aduse contractului. În funcţie de aceste elemente, probabil, pentru prima oară în România, vom putea imputa concret acest prejudiciu unor iresponsabili care s-au aflat în fruntea ministerului, ale căror acţiuni faţă de proiectul Autostrăzii Transilvania pot fi catalogate, în opinia noastră, a PSD-ului, drept sabotaje economice naţionale", a comentat Bota. El spune că rezilierea contractului cu Bechtel oferă oportunitatea finalizării întregii Autostrăzi Braşov-Borş în termen de doi ani. "Dacă am fi noi (PSD - n. red.) cei care am încheia acordul cu Bechtel, am face-o sub condiţia începerii, încă de a doua zi, a licitaţiilor în parteneriat public-privat, cu termen de execuţie a întregii autostrăzi, de doi ani", a spus Bota.

Preşedintele liberalilor clujeni, senatorul Marius Nicoară, salută, şi el, soluţia. El crede că, astfel, Clujul ar putea fi legat de vestul Europei prin autostradă în circa trei ani. "Întreaga procedură de licitaţii va dura mult, cam un an şi jumătate, iar execuţia bucăţii de la Gilău la Suplacu, tot cam atât, timp în care şi Bechtel ar putea termina tronsonul până la graniţă", a estimat Nicoară.

Şi în opinia şefului UDMR Cluj, deputatul Mate Andras Levente, ministerul de resort a ales soluţia corectă. "E bine dacă Bechtel va face acel tronson până la graniţă, iar, între timp, licitaţiile pentru celelalte tronsoane trebuie demarate cât mai urgent şi, evident, la preţuri mult mai mici pe kilometru", crede Mate. El apreciază că procedura de licitaţie şi atribuire a lucrărilor nu s-ar putea finaliza mai devreme de sfârşitul lui 2012, urmând ca lucrările să demareze în 2013.

 

 

Comenteaza