Video Foto Noul super bulevard al Clujului. Boc: "Va fi de talia 21 Decembrie". Proiectant: "Este umbra orașului, dar ne oferă potențialul de putea face"

Centrul de Inovare și Imaginație Civică (CIIC) a organizat o nouă dezbatere publică miercuri, 25 mai 2022, tema acesteia fiind „Culoar mobilitate Nord – Podul Oașului-Răsăritului și străzile Răsăritului – Câmpul Pâinii – Pod Ira”.

Noul bulevard se va întinde de la viitor pod Oașului-Răsăritului, pe traseul Răsăritului – Câmpul Pâinii – Pod Ira, pe o lungime de aproximativ 4 kilometri.

Din punct de vedere tehnic, proiectul presupune: modernizarea intersecțiilor, amenajarea străzilor Răsăritului și Câmpul Pâinii la un profil de culoar cale ferată (16/21 ml) cu benzi de circulație, piste de biciclete, aliniamente de arbori și mobilier urban; modernizarea rețelei de iluminat public stradal și a sistemului de semaforizare; instalarea unui sistem de management al traficului; amenajări dedicate funcțiunilor urbane pe categorii de trafic (pietonal, velo+standuri, auto, parcare/garare, transport public cu toate facilitățile aferente, pasaje, poduri, traversări), spații verzi, terenuri de joacă, loisir, areal canin, soluționarea rețelelor edilitare integrate în subteran / peisaj urban (distribuții, utilaje de câmp, hub-uri, PT, stații de reglare), colectare ape meteorice, asigurarea condițiilor optime de exploatare și mentenanță.

De asemenea, în proiect va fi intergată rețeaua de transport public urban și se va realiza conecarea la circulația feroviară metropolitană

"Culoarul de mobilitate nord este prevăzut și în PUG și în Planul de Mobilitate Durabilă și în Strategia de Dezvoltare Urbană de la nivelul zonei metropolitane, pentru că este un proiect care se corelează cu altele început de municipalitate", a declarat Ovidiu Cîmpean, coordonator CIIC. 

"Vom avea un nou bulevard al Clujului, de talia 21 Decembrie, cu 4 benzi de circulație și care va decongestionat tot ceea ce azi este pe Paris, Traian Vuia, străzile adiacente și toate dezvoltările din zonă. Eu salut faptul că sunteți în grafic, că este o lucrare care corespunde exigențelor", a spus și edilul Emil Boc. 

Proiectanții de la Mossfern și NV Construct au prezentat proiectul noului bulevard. 

"Am fost la Cracovia, la dezmembrarea unei expoziții. În spatele unui tablou Rubens, era plin de pânză de păianjen. Așa este și acest cordior, plin de mizerii, este umbra orașului, dar ne oferă potențialul de putea face. Aproape o jumătate de oraș străbate, aproape de 4 km, de la Ira la Someș (Gară). 

Disfuncționalități: zona este mult lipsit de amenajări - loisir, deși avem 4 cursuri de apă - nu avem plantanții, habitat de mal, etc., vegetația - tributară lipsei de amenajări, este absolut spontană, podurile - nefuncționale. Sunt și zone cu urbanizare conformă, unde nu putem gândi decât să le contectăm. 

Avem și obstocale: pornim de la gară, după care este primul segment de pe Răsăritului - Paris - Carbochim și ne gândim <<ce se va întâmpla cu Câmpul Pânii?>>. Trebuie legat, nu face parte din acest proiect, dar noi trebuie să terminăm și să predăm ștafeta. În zona Fabricii, există o zonă la brațul estic al Canalului Morii unde avem lipsă de continuitate, unde avem Sanex și Cesarom lipsește traseul, și la fel și la podul IRA - unde legăturile sunt doar pentru pietoni. De asemenea, edilitarele sunt tratate absolut nonșalant. Probleme de mediu: zgomotul de la tren, praf, deșeuri din construcții- depozite de-alungul decenilor. De starea tehnică a drumurilor nu prea putem vorbi". 

PROPUNERI 

- Pod Oașului - Răsăritului: sens giratoriu, care va rezolva conectarea cu Câmpul Pâinii. Avem piste velo, sens dublu, trotuar, parcări în lung, alternativ cu zonă verde și plantație în lung.

- Nod IRA: girație lângă Sanex, alta pe lângă pârâul Becaș

- Piața 1 Mai - nu atinge piața în sine, doar rezolvăm conectarea traficului. 

- Fabricii - Anina: girație pe două benzi pe sens, modernizare și extindere pentru cele două poduri peste Someș, există posibilitatea amenajării unui spațiu verde, parking pe 1 nivel. Strada Anina oferă posibilitate de conectare cu Fabricii de Zahăr. 

- Fabricii de Zahăr - pasaj subteran

"Se vede foarte clar că există foarte multe date pe care le avem. Este un proiect complex, avem foarte multe tipuri de situații - treceri la nivel de cale ferată, sensuri giratorii, zeci de intersecții. Sunt necesare foarte multe studii pentru a se vedea la cum sunt influențate zonele adiacente. Insist pe pistele de biciclete. S-au ridicat câteva probleme de temeri, la termoficare lucrurile sunt rezolvabile - traseele vor și modificate, și istoria garajelor a apus, iar traficul feroviar se va dubla când vom finaliza și trenul metropolitan. Noi vrem ca acest proiect să aibă continuitate", a conchis viceprimarul Dan Tarcea. 

Broșura dedicată proiectului poate fi consultată pe site-ul Primăriei Cluj-Napoca, la secțiunea dedicată Centrului de Inovare și Imaginație Civică, accesând următorul link: https://primariaclujnapoca.ro/.../prezentari-in-cadrul.../

În perioada 2019-2021, dezbaterile organizate sub cupola CIIC au făcut parte din proiectul „Creșterea transparenței decizionale și simplificarea procedurilor administrative pentru cetățeni – ANTO – CIIC’’, finanțat prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014 -2020 (POCA), Axa prioritară 2 Administrație publică și sistem judiciar accesibile și transparente. În cadrul proiectului, mecanismele oferite de Centrul de Inovare și Imaginație Civică au fost utilizate în planificarea strategică a proceselor de inovare socială, pentru creșterea transparenței decizionale și simplificarea procedurilor oferite cetățenilor municipiului Cluj-Napoca

Comenteaza