Ești gata să renunți la volan? Modificări radicale de circulație pentru Moților și fosta Pavlov. Boc: "Susțin fără echivoc"

Ești gata să renunți la volan? Modificări radicale de circulație pentru Moților și fosta Pavlov. Boc: "Susțin fără echivoc"
Traficul din Cluj ameninţă să devină imposibil. Dacă nu a devenit deja

Benzile dedicate mijloacelor de transport în comun vor fi extinse, în august la Cluj-Napoca. Este tot mai clar că şoferii vor trebui să îşi lase maşinile acasă.

Din august 2017, Clujul are benzi dedicate, pe relaţia est-vest, care se întind de la Biserica Sf. Petru până aproape de primărie. Asta a fost, dacă se poate spune aşa, partea uşoară. Din august 2018, benzile ar urma să se extindă spre Mănăştur. Iar aceasta este partea dificilă. E posibil ca aceasta să devină prima măsură dură prin care şoferii vor fi, practic, obligaţi să renunţe la maşini.

Pe strada Moţilor ar urma să se instituie benzi unice pe ambele sensuri, iar pentru traficul general vor mai rămâne doar două benzi. Aceasta în condiţiile în care o mare parte dintre şoferii care merg spre Mănăştur şi Floreşti folosesc această arteră.

Primarul Emil Boc a anunţat  calendarul miercuri, la Realitatea FM. Există în acest moment patru scenarii, care urmează să fie discutate în comisia municipală de sistematizare a circulaţiei. Comisia din care fac parte angajaţi ai primăriei, experţi, reprezentanţi ai Poliţiei Rutiere ar urma să decidă soluția cea mai potrivită, care va fi supusă, în iulie, unei dezbateri publice. Banda dedicată ar urma să se extindă în august.

“Situaţia este destul de complicată. Aşteptăm ca specialiştii să vină cu propunerea lor, pe care apoi să o lansăm în dezbaterea publică. Nu va fi uşor, dar eu sunt un susţinător total, fără echivoc, al prelungirii benzii dedicate”, a spus primarul Emil Boc.

Întrebat dacă se corelează acest proiect cu lărgirea străzii Mărginaşe şi realizarea unui sens giratoriu la complexul Platinia, Boc a spus că au existat propuneri în acest sens, dar că nu se poate aştepta până atunci. Momentan, municipalitatea este în etapa exproprierilor pentru a putea realize acest sens giratoriu. Trei case ar urma să fie demolate în zonă, în prima fază.

Până acum, existau trei scenarii pe masă:

- Sens unic pe strada Moţilor, sensul spre Mănăştur (cu excepţia mijloacelor de transport în comun), în tandem cu sens unic pe strada Cardinal Iuliu Hossu, spre centru

- Bandă reversibilă pe strada Moţilor: dimineaţa se va circula pe una dintre benzi spre oraş, după amiaza pe două benzi spre Mănăştur

- Folosirea benzilor dedicate numai în anumite intervale orare. În afara orelor de vârf, pe aceste benzi ar urma să fie trafic general

Al patrulea scenariu este studiat de profesorii de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca. “Este o surpriză”, a spus profesorul Nicolae Filip, şeful laboratorului de trafic rutier din cadrul Departamentului de Autovehicule Rutiere și Transporturi al UTCN.

„Noi gândim o extindere a benzii dedicate nu doar pe strada Moţilor, ci şi pe Calea Mănăştur, până la sensul giratoriu de la intersecţia cu strada Câmpului. Această soluţie include sens unic pe Moţilor. Venim însă şi cu interzicerea unor viraje pe străzi care comunică direct cu Moţilor şi Calea Mănăştur”, a spus Filip.

Profesorul de la UTCN a recunoscut că problema cu care se confruntă nu este deloc uşoară şi că toate scenariile au puncte slabe. „Nu sunt foarte încântat de scenarii, da asta ne oferă trama stradală actuală. În condiţiile în care, din păcate, clujenii continuă să îşi păstreze apetenţa mare pentru transportul individual, ar trebui să umblăm la tramă pentru a avea un proiect viabil. Iar asta nu se poate, pentru că str. Moţilor tocmai a fost reabilitată în cadrul unui proiect european”, a comentat Filip.

Dacă pe Moţilor nu se poate lărgi carosabilul, pe Calea Mănăştur acest lucru se va putea face şi chiar este în plan. Reprezentanţii municipalităţii au declarat încă de acum doi ani că trotuarele de pe această arteră ar urma să fie îngustate şi că se va crea astfel o bandă suplimentară pentru şoferi.

Studiile făcute de laboratorul de trafic rutier indică faptul că str. Clinicilor este la limita capacităţii, iar situaţia va fi şi mai dramatică dacă şoferii nu vor mai putea folosi str. Moţilor. În plus, proiectul de modernizare a Pieţei Lucian Blaga prevede reducerea numărului de benzi de circulaţie rutieră.

Concluzia este că în curând clujenii vor ajunge mai rapid în centru cu mijloacele de transport în comun şi mai greu cu maşina. În traducere, aceasta este o măsură clară prin care conducătorii auto sunt forţaţi, practic, să renunţe la maşini când se deplasează în interiorul municipiului.

Comenteaza