Metroul din Cluj, "blocat de poveștile lui Emil Boc"

Metroul din Cluj, "blocat de poveștile lui Emil Boc"

Președintele PSD Cluj, Horia Nasra, susține că primarul Emil Boc a creat o "confuzie generală" care ține blocat proiectul metroului și îi tratează pe clujeni cu povești. 

Nasra susține că i-a solicitat lui Boc să "ia în serios" proiectul metroului, care are ca scop descongestionarea traficului în Cluj-Napoca, proiect care este "blocat de poveștile primarului".

"Proiectul introducerii metroului în zona metropolitană Cluj, Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu, care are ca scop descongestionarea traficului în Cluj-Napoca, zona metropolitană și care poate crea premisele unei dezvoltări sănătoase a infrastructurii Clujului, pentru următoarele două-trei generații, este blocat de poveștile primarului Emil Boc. În ultimele 13-14 luni, de când a anunțat că sprijină introducerea metroului în Cluj, i-am solicitat primarului Boc să ia în serios proiectul.

Declarațiile și acțiunile sale nu dovedesc asta! În primul rând, a realizat voit sau nu, o confuzie generală între proiectele `metrou` și `tren metropolitan`, ba unind cele două proiecte, ba prezentându-le sumar separat, în condițiile în care proiectul trenului metropolitan este deja în lucru, de exemplu stațiile Baciu și Tetarom 1 (zona Hoia) fiind deja incluse în proiectul "Electrificarea și reabilitarea liniei CF Cluj – Oradea – Episcopia Bihor", care se află în etapa de actualizare a studiului de fezabilitate, etapă premergătoare lansării procedurii de licitație pentru proiectare și execuție lucrări.

Prin urmare, cei din primăria municipiului Cluj-Napoca încearcă un proiect struțo-cămilă metrou-tren metropolitan, folosindu-se practic de un proiect al CNCF CFR SA: "Electrificarea și reabilitarea liniei CF Cluj – Oradea – Episcopia Bihor".

Prin urmare, sper ca studiul de prefezabilitate să nu fie un alt glonț orb, având în vedere că primăria și Boc sunt campionii studiilor de fezabilitate neconcretizate și să urmeze pașii pe care i-am solicitat în urmă cu un an organizarea unei "comisii speciale pentru proiectul introducerii metroului în Cluj" pentru a colecta informaţii şi pentru a cunoaşte experienţa altor proiecte similare - Metro de Bilbao, Metropolitana di Brescia, Metropolitana di Catania, Métro de Lausanne, Métro de Lille şi Métro de Rennes, apoi organizarea unor dezbateri care să clarifice posibilele puncte gri ale proiectului şi care să înlesnească accesul reprezentanţilor administraţiei locale şi a cetăţenilor la informaţia specifică și nu în ultimul rând împlicarea universităților clujene în acest proiect, având în vedere expertiza cercetătorilor și a profesorilor clujeni din domenii conexe proiectului”, a declarat deputatul Horia Nasra, președintele PSD Cluj.

Metrou și tren metropolitan la Cluj

Primăria Cluj-Napoca a lansat, în aprilie 2019, licitaţia publică pentru studiul de prefezabilitate a metroului și studiul de fezabilitate pentru trenul metropolitan, asta după ce primarii din Cluj-Napoca, Gilău, Florești, Baciu, Apahida, Jucu și Bonțida au semnat acordul de asociere privind realizarea în parteneriat a studiilor de prefezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului și evaluarea strategică adecvată pentru cele două proiecte. Valoarea estimată totală a serviciilor este de 46,4 milioane de lei, adică 9,75 milioane de euro. 

Cele două proiecte vor fi realizate în două etape.

Astfel, în prima etapă va fi realizat trenul metropolitan pe infrastructura actuală unde va fi implementat un sistem de transport rapid, pe o lungime de 43 km, care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășelu și stația de la Bonțida.

Punctele de oprire actuale vor rămâne aceleași și se propune adăugarea unor noi stații de oprire în zonele: Baciu, Tetarom pe str. Tăietura Turcului și la podul IRA pe str. Aurel Vlaicu. Pentru fiecare punct de oprire se vor analiza facilitățile disponibile pentru călători: bănci, zone de așteptare, toalete, puncte de procurare a biletelor (automate/ case).

De asemenea, se va analiza disponibilitatea parcărilor de mici dimensiuni și se va realiza conectivitatea cu transportul public local la fiecare punct de oprire. În cea de a doua etapă va fi realizat metroul pe axa vest-centru-est care urmărește să deservească principalele puncte de interes pornind din Gilău până la podul Ira, pe o lungime de aproximativ 16 km.

Proiectul metroului va avea două părți. În prima parte se va realiza legătura dintre comuna Florești și Podul IRA pornind din zona de sud a comunei Florești - viitorul spital regional de urgență - centrul comercial Vivo - cartierul Mănăștur - centrul orașului Cluj-Napoca și până în zona Aurel Vlaicu/ Podul IRA, iar a doua etapă a realizării metroului vizează crearea legăturii dintre comunele Florești și Gilău.

Până la implementarea celei de a doua etape, conectivitatea dintre Gilău și Florești va fi asigurată prin autobuze care vor deservi această zonă în vederea asigurării accesului oamenilor la metrou. De asemenea, va fi asigurată prin autobuze legătura dintre Gilău și Nădășelu pentru cei care doresc să folosească trenul metropolitan.

VEZI: Metrou și tren metropolitan la Cluj. A fost lansată licitaţia de 10 milioane de euro

Comenteaza