Video Metroul Clujului, 96 de luni de șantier. Capacitatea, cât a celei mai mari magistrale din București/ Ce se pierde, ce se câștigă

Metroul Clujului, 96 de luni de șantier. Capacitatea, cât a celei mai mari magistrale din București/ Ce se pierde, ce se câștigă

Metroul Clujului va avea doar 20 de km, dar va transporta peste 150.000 de călători și va scoate din trafic 30.000 de mașini zilnic, imediat după punerea în circulație, spun estimările făcute pe baza proiectului.

“Proiectul metroului, alături de Centura metropolitană și de trenul metropolitan este un proiect-fanion, strategic, pentru zona metropolitană și pentru Cluj-Napoca, suntem în perioada în care se pot depune oferte pentru metrou. Fără aceste proiecte nu vom putea discuta de o descongestionare a traficului. Au fost discutate mai multe variante până s-a ajuns la această opțiune și așteptăm cu interes să vedem cine va câștiga această licitație”, a spus viceprimarul Dan Tarcea, în debutul dezbaterii publice privind raportul de mediu pentru proiectul de metrou și tren metropolitan.

Eficient? Capacitatea de transport, cât cea a Magistralei 2 de metrou din București

“Metroul clujean este un metrou ușor, are o lungime de 20 km, cu 19 stații subterane, un depou subteran. Materialul rulant este tot ușor, față de metroul din București este la jumătate ca și dimensiune pe lungime, dar beneficiază de un sistem de automatizare a traficului fără mecanic, adică este automatizat și permite o circulație rapidă a trenurilor, astfel încât se apropie de capacitatea metroului din București. Ce e foarte important – necesitatea acestuia rezidă încă din dimensionarea cererii de transport – estimăm că la punerea în funcțiune integrală se va apropia ca și număr de călători de Magistrala 2 din București, care este cea mai încărcată. O să avem 160.000 de călători într-o zi, Magistrala 2 a avut în 2019, la vârf, 190.000 și, repet, cu trenuri mai mari“, a explicat Ionel Oprea, șeful de proiect al metroului din Cluj.

19 stații, 3 zone cu probleme

Metroul va porni din Florești, cartierul Tera. După stația Eroilor traseul este complet sub pădure, “deci nu afectează deloc“, a spus Oprea. Primul obstacol de care s-au lovit proiectanții a fost zona unității militare din Florești.

“Nu am putut să amplasăm aici nicio construcție aici, cele două evacuări de urgență sunt de o parte și de alta a gardului unității, iar aici am avut restricții și pe verticală, am mers la o adâncime de sub 10 m pentru că sunt obiective speciale în zonă“, a mai explicat proiectantul.

Un alt punct sensibil al traseului va fi în zona de dealuri de la Vivo, unde “vom construi în condiții speciale și cu foarte mare atenție“.

În zona urbană a municipiului Cluj-Napoca lucrurile se complică cu câteva demolări pe Moților, unde se va renunța la câteva construcții pentru stații: “este zona cea mai dificilă și cea mai strâmtă”.

Demolări vor mai fi și în zona străzii Teodor Mihali.

În Piața Unirii lucrările la stație vor începe doar după ce se vor face descărcările arheologice din zonă.

Stațiile au și funcții de acces pietonal, fără taxă. Concepțiile stațiilor și denumirile nu au fost stabilite, ele vor fi hotărâte în urma ulterior, în urma unui concurs și a unei dezbateri publice.

Depoul a fost mutat în zona Sopor.

Stația de pe Moților va fi pe trei niveluri, în Piața Unirii pe două

Toate tunelurile vor fi construite fără impact la suprafață, iar stațiile vor fi executate cu metoda top-down, mai scumpă, dar care va permite închiderea mai rapidă. În tuneluri vor fi stații de ventilație și dar și evacuări de urgență.

96 de luni de lucrări

Lucrarea va fi abordată în două etape: Sopor – Sf. Maria și etapa a doua Florești către Sf. Maria. “Teoretic, dacă se asigură cash-flow-ul, lucrarea se poate face în 96 de luni“, a spus Oprea

Ce se pierde, ce se câștigă

“În această fază avem toate avizele de rețele edilitare. Sunt o serie de dezafectări de drumuri și spații verzi, dar aproape tot ceea ce afectăm, redăm, apoi, spațiului verde, mai puțin 5%, dar și dăm orașului 70% în plus spații verzi prin reamenajări urbane”.

Condiția: să nu se întrerupă circulația transportului public pe est-vest. Cu excepția stației din zona Mihai Eminescu, transportul public nu se va întrerupe niciodată.

Alte condiții impuse constructorului: să asigure circulația pietonală, accesul riveranilor, a ambulanțelor, pompierilor și poliției în zonele organizării de șantier și minime devieri pentru transportul public.

Ce se consumă? Apă, energie materiale. Va exista un nivel de poluare minim în timpul lucrărilor. Zgomotul nu-l va depășii pe cel al traficului.

Riscuri pentru clădiri

Se vor face injecții de consolidare pentru a elimina total pericolul și a nu se produce nicio tasare, în trei clădiri monument. Este vorba despre clădirile Vama Veche de pe Calea Mănăștur nr. 1, Banca Alpha, de pe Memorandumului nr. 1 și Hotelul Melody, din piața Unirii, nr 29.

Zona de sare nu pune probleme, spune Ionel Oprea, șeful de proiect al metroului. S-au făcut peste 200 de foraje în zona Pieței Mărăști, sunt soluții, “riscurile sunt total eliminate“.

Sunt promise echipamente prietenoase cu mediul. Ce se întâmplă cu spațiile verzi

Stațiile vor fi echipate cu instalații de ultimă oră, prietenoase cu mediul, automatizate, cu consum mic de energie, spun proiectanții:

“Afectăm aproximativ 30.000 mp de spațiu verde, dar aproape pe toți îi dăm înapoi ca spațiu verde. Ceea ce se ocupă, cam 6%, sunt ieșirile la suprafață, dar și acelea se pot acoperi cu verde. Tăiem, am estimat, aproximativ 80 de copaci, dar se replantează 180. Avem avizele“.

De asemenea, studiul de mediu arată că există riscuri de contaminare a apelor de suprafață subtraversate în timpul lucrărilor, dar prin utilizarea tehnologiilor moderne și amenajarea corespunzătoare a zonelor de lucru, acest pericol este redus la minim.

Minus 30.000 de mașini în 2030

În 2030 metroul ar scoate din trafic 30.000 de mașini, ceea ce ar discloca din atmosferă cca 11.000 de tone echivalent de CO2 din atmosferă, ca și cum am planta peste 500.000 de copaci. Poluarea aerului în Cluj-Napoca - se înregistrează depășiri ale parametrilor, în principal din cauza traficului rutier. Implementarea proiectului ar duce la diminuarea poluării.

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte ZCJ.RO pe FACEBOOK şi pe Instagram

Comenteaza
loading...