METROU SUBTERAN sau TREN METROPOLITAN la Cluj? Ce spune Emil Boc

METROU SUBTERAN sau TREN METROPOLITAN la Cluj? Ce spune Emil Boc
Primarul Clujului a răspuns la propunerea unor specialişti de a fi folosită calea ferată pentru transportul public de călători în zona metropolitană.

Clujul este într-o permanentă căutare a unor soluţii pentru descongestionarea traficului. Proiectul centurii metropolitane îşi aşteaptă banii europeni, prin intermediul unui guvern nu foarte cooperant, iar la primărie se discută posibilitatea introducerii, în 20-30 de ani, a unei linii de metrou. Între timp, specialiştii spun că există o soluţie la îndemână, de care oraşul nu uzează.

„Direcţia pe care s-ar putea instaura un metrou este deja mobilată cu o cale ferată pe care nu o folosim. Există calea de transport, dar nu avem echipament şi nu avem staţiile. De ce să facem o altă cale ferată? Dacă am fi în Olanda, ar fi absolut logic, s-ar fi întâmplat deja.

Aceasta este, evident, calea cea mai sustenabilă, mai uşoară, mai rapidă de folosit; vorbim despre o infrastructură care există şi care este protejată. Investiţiile care ar trebui făcute, tot reglajul cu „Mersul trenurilor", este de „n" ori mai simplu de realizat decât să construieşti o cale ferată într-un tub sub pământ. O investiţie imediat de folosit cu eforturi minime", a arătat Şerban Ţigănaş, preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România, la Realitatea FM Cluj.

Acest punct de vedere a fost întărit şi de un alt arhitect, Eugen Pănescu, de la Planwerk, societatea care a realizat Planul Urbanistic General al Clujului. Folosirea căii ferate existente pentru transportul public local nu este o idee originală. S-a mai vehiculat şi, ca să nu rămână la stadiul de vorbă în vânt, a fost inclusă în planul de mobilitate urbană durabilă (PMUD).

„Amenajarea a două noi puncte de oprire (platforme și racorduri pietonale) pe calea ferată, în locațiile Tetarom I (la vest de Tăietura Turcului) și Aurel Vlaicu (în apropiere de nodul rutier IRA şi de viitorul park & ride).

Va fi studiată oportunității relocării / reconstrucției punctelor de oprire Clujana h (mai la vest, în apropiere de Piața 1 Mai) și Cluj-Napoca est (mai la est, înspre aeroport). În cadrul pregătirii acestui proiect, va fi analizată oportunitatea operării unui tren metropolitan pe ruta (Aghireş -) Nădăşel - Baciu - Apahida - Răscruci (- Gherla / Dej călători), inclusiv construcția unui plan potențial de operare", se menţionează în PMUD.

Municipalitatea nu vede însă calea ferată ca o soluţie imediată. Primarul Emil Boc consideră că este mai importantă realizarea centurii metropolitane, care ar urma să lege Floreştiul de Cluj, apoi să ocolească oraşul prin partea de sud, decât transportul metropolitan cu trenul.

„Calea ferată este marginală şi nu răspunde nevoilor din zona centrală. Să îmi spună cineva cum legăm cu trenul Mănăşturul de Mărăşti. Acesta este culoarul care trebuie să se dezvolte. Eu nu exclud calea ferată, cum nu exclud nici centura de nord, la care am lucrat mult. Dar înainte să se facă această cale ferată, să se realizeze centura metropolitană.

Cei de la CFR sunt reticenţi. Cât de uşor s-ar face legătura dintre gară şi aeroport cu trenul! Noi şi Consiliul Judeţean ne-am dorit un nod intermodal la aeroport, inclusiv am fost de acord să contribuim cu sumele necesare pentru acea pasarelă, care nu este ieftină, costă vreo 7-10 milioane de euro.

Susţinem acel proiect, dar cei de la Consiliul Judeţean ne-au spus că Ministerul Transporturilor şi CFR nu consideră că este o prioritate. De aceea îmi doresc să vină un clujean la Ministerul Transporturilor, cineva care ştie care sunt nevoile judeţului", a comentat Boc.

Ideea metroului la Cluj a fost relansată în spaţiul public acum o lună. „Trebuie să gândim soluţii pe termen lung. Tot ce facem acum pentru ameliorarea aglomeraţiei din trafic sunt pansamente, nu rezolvă problema de fond a traficului. Ne propunem realizarea centurii metropolitane, dar şi la un metrou, ca proiect pentru următorii 20 de ani", spunea viceprimarul Dan Tarcea.

Culoarul căii ferate a fost considerat ideal pentru a lega gara de aeroport pe cale rutieră. Primăria are un proiect de realizare a unui drum cu două benzi pe sens, de o parte şi de alta a şinelor, care să pornească de pe strada Căii Ferate, să traverseze Someşul pe un pod nou, şi apoi să ajungă la aeroport pe drumuri existente modernizate sau complet noi.

Comenteaza