Jumătate de miliard de lei, de la Guvern, pentru trenul metropolitan Cluj
- Scris de Anca Mureşan
- 24 Sep 2024, 12:14
- Administraţie
- Ascultă știrea
Guvernul a aprobat, în ședința privind rectificarea bugetară, alocarea a 500 de milioane de lei pentru trenul metropolitan Gilău – Florești – Cluj – Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida.
„Ministerul Transporturilor primește suplimentar aproape 5,5 miliarde lei pentru a continua cofinanțarea proiectelor de infrastructură finanțate din Planul Național de Redresare și Reziliență. Bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii ajunge la un nivel record de 35,5 miliarde lei, cu 50% mai mare decât bugetul aferent anului 2023. Principalele obiective de investiții distincte pentru care s-au efectuat plăți în semestrul I al anului 2024 sunt Autostrada Sibiu – Pitești – 1,1 miliarde lei, Autostrada Ploiești – Buzău – 0,76 miliarde lei, Autostrada Buzău – Focșani – 0,72 miliarde lei, Autostrada de Centură București – 0,62 miliarde lei, Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov-Simeria – 0,54 miliarde lei, Tren metropolitan Gilau-Floresti-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bontida – 0,50 miliarde lei”, se arată în informațiile transmise presei de către Guvernul condus de Marcel Ciolacu.
Proiectul se desfășoară pe teritoriul a șase unități administrativ-teritoriale: municipiul Cluj-Napoca și comunele Apahida, Baciu, Bonțida, Gârbău și Jucu, cu un traseu de 48,8 km și 23 de stații.
Valoarea estimativă a proiectului este de 172 milioane euro (fără TVA). Consiliul Județean Cluj s-a angajat să contribuie cu cca. 10 milioane euro și le mulțumim încă o dată pentru susținere.
Proiectul constă în esență în introducerea unui serviciu de transport public de călători de-a lungul infrastructurii existente de cale ferată între Gârbău și Bonțida. Infrastructura rutieră și pietonală aferentă include realizarea de pasaje subterane la Cluj-Napoca, pe Str. Fabricii de Zahăr și conexiuni cu Aeroportul „Avram Iancu” și stația de metrou Viitorului, precum și amenajarea de peroane și pasaje pentru pietoni.
Obiectivul este să folosim infrastructura existentă pentru o mobilitate mai bună în zona metropolitană, iar trenul metropolitan să completeze proiectele metroului și centura metropolitană pentru o dezvoltare sustenabilă pe termen lung a Clujului.
Proiectul pentru trenul metropolitan Cluj a fost pus pe masa Comisiei Europene, a fost inclus în masterplanul de transporturi și Planul Operațional de Transporturi 2021-2027, iar acum lucrăm la îndeplinirea etapelor legale necesare pentru a depune și obține finanțarea europeană.
Intervenții cuprinse:
- Modernizare și construcție stații: 5 modernizări, 8 stații noi (în Jucu, Apahida și municipiul Cluj-Napoca), 10 stații fără lucrări;
- Infrastructură rutieră și pietonală: pasaje pietonale și pasaj rutier subteran la Cluj-Napoca (zona str. Fabricii de Zahăr); amenajarea de peroane, pasaje pietonale și parcări auto în stațiile din afara municipiului (Gârbău, Rădaia, Dezmir, Apahida, Câmpenești, Jucu de Jos, Bonțida);
- Modernizare treceri la nivel existente;
- Achiziție material rulant: 7 trenuri, capacitate totală 840 pasageri, dotări moderne.