În februarie ne ziceau că NU, în august e DA. Se scumpește transportul în comun. ”Ori ne mint, ori își bat joc de noi”

În februarie ne ziceau că NU, în august e DA. Se scumpește transportul în comun. ”Ori ne mint, ori își bat joc de noi”
Biletele se scumpesc de la 1 octombrie

CTP Cluj cere Consiliului Local majorarea tarifelor la bilete și abonamente.

 

Compania de Transport Public (CTP) Cluj cere, printr-un referat trimis Consiliului Local, aprobarea creșterii prețurilor la bilete și abonamente. Astfel, de la 1 octombrie, biletul pentru o linie va costa 2,5 lei, față de 2, cât costă în prezent. La abonamentul pentru o lună, pe o linie, tariful crește de la 60 la 70 de lei. Măriri de preț sunt însă la majoritatea tarifelor propuse de CTP, care ar urma să intre în vigoare de la 1 octombrie. Tarifele CTP nu au mai fost modificate din 2013.

Poza noua 31.07.2018

Poza noua 31.07.2018

 


În referat se arată necesitatea creșterii veniturilor companiei cu 14,4%; asta deși prețul biletelor crește cu mai mult, adică 25%. Conducerea CTP dă vina pe creșterea salariilor angajaților: salariul minim pe economie era de 750 de lei pe lună în 2013 și a ajuns la 1.900 de lei în 2018, după trecerea contribuțiilor de la angajator la angajat. De asemenea, se arată că și valoarea tichetelor de masă s-a majorat. Mai încolo ajungem însă la ”problema mov”: amortizarea și cheltuielile cu dobânzile autobuzelor cumpărate din creditul de 20.000.000 de euro la Raiffeisen. În referat se arată că amortizarea și cheltuielile cu dobânda vor ajunge, de exemplu în 2020, la aproape 9 milioane de lei. De asemenea, se spune că aceste cheltuieli NU AU FOST PREVĂZUTE în momentul estimării cheltuielilor.


În luna februarie, în nota de fundamentare a bugetului de venituri și cheltuieli a CTP, prezentată ConsiliuluI Local, când deja creditul fusese contractat, se arăta că tarifele pentru călători NU VOR CREȘTE în 2018. Ba mai multe, era o prognoză a veniturilor și cheltuielilor făcută până în 2020. Veniturile estimate pentru anul în curs erau de 142,5 milioane de lei, mai mari cu 5,5 milioane de lei decât anul trecut, iar cheltuielile estimate erau de 142,35 milioane. Încă o observație este că, în fiecare an, CTP a știu să își atingă ținta de venituri estimată și chiar să o depășească foarte puțin.


Interesant este că, la momentul aprobării bugetului companiei, a existat o dezbatere aprigă în Consiliul Local. În ședința din 28 februarie 2018, consilierul local PSD Dan Morar a contestat îndelung felul în care a fost alcătuit bugetul și a cerut asigurări că tarifele nu vor fi majorate. Drept răspuns, consilierul PNL Florin Gliga a lăudat efortul prin care CTP a păstrat prețurile constante de cinci ani  - ”Referitor la buget, consideră că, în condițiile în care compania a obținut o creștere de venituri din cu totul alte surse decât majorarea tarifelor, bugetul în sine este destul de echilibrat”. Acesta a susținut că, de la ultima majorare a tarifelor, în 2013, comprimarea costurilor, a cheltuielilor, a dus la menținerea acestui echilibru în cadrul companiei și a arătat că transformarea companiei din regie în societate pe acțiuni a avut, iarăși, un efect benefic asupra menținerii în stare de echilibru a bugetului Companiei de Transport Public Cluj-Napoca S.A.

Am încercat să aflăm și punctul de vedere al directorului CTP, Liviu Neag, dar acesta nu a răspuns la telefon. Am vorbit însă cu consilierul PSD Dan Morar: ”În februarie ne spuneau că vor realiza profit pe 2018, iar acum, după 5 luni, vor majorare de prețuri la bilete. În același timp, au propus majorare de personal, iar acum reclamă cheltuielile mari. Asta în condițiile în care, prin sistemul de ticketing, s-a redus personalul ce încasează bilete. Ori ne mint ori își bat joc de noi. Primesc bani cu nemiluita, subvenție, deficit de cash, dar ne tratează superficial”, a spus Morar.

 

 

Comenteaza