Idei pentru Cluj. Oraşul fără maşini FOTO

Idei pentru Cluj. Oraşul fără maşini FOTO
Clujul este "pe roşu" din punct de vedere al traficului. O recunoaşte până şi primarul Emil Boc. Un cetăţean vine cu o soluţie la această problemă în cadrul programului de Bugetare participativă derulat de municipalitate şi care însumează fonduri de 2 milioane de euro.

George Costea susţine că proiectul "Cluj - Car-Free City" are în vedere decongestionarea traficului prin alegerea autobuzului în locul maşinii personale. Buget estimativ: 30.000 euro. 

"Conform ultimelor proiecţii, în următorii zece ani, peste 200.000 de persoane ar putea migra spre Cluj, ceea ce e bine atâta timp cât creşterea demografică nu afectează mobilitatea. Numeroase studii au demonstrat ca problema nu o reprezintă drumurile (mai multe drumuri atrag mai multe maşini), ci maşinile şi modul în care traficul e gestionat. Clujul neavând prea multe opţiuni de extindere este forţat să găsească soluţii smart la tot ce ţine de folosirea spaţiului şi acomodarea unei populaţii tot mai numeroase", punctează clujeanu. 

Soluţii propuse:

1) Un bus, o oră, o bandă (BOB);

2) Parchează şi ia busul (PIB);

3) Taxa pe ora de vârf (TOV);

4) Ziua fără maşină (ZIM);

5) Alege busul şi câştigă (ABC).

"Aceste cinci idei pot fi implementate separat sau împreună fără a ridica semnificativ costul. Trebuie însă menţionat că limitarea sau suprataxarea maşinilor care îngreunează traficul trebuie dublată de o extindere a reţelei de autobuze astfel încât să existe o alternativă viabilă şi confortabilă la maşina personală. Ideal ar fi ca orice persoană să poată ajunge pe jos în cel mult zece minute la cea mai apropiată staţie. Şi orice persoană să ajunga în maxim 30-40 de minute la destinaţie (în interiorul oraşului). De asemenea, biletul să fie valabil o oră din momentul validării, indiferent câte autobuze schimbi. Întrebarea nu e cât costă investiţia, ci cât ne costă pe toţi dacă nu o implementăm, mai devreme sau mai tarziu. Dacă reţeaua de autobuze ar fi mai extinsă şi mai densă, şoferii ar fi mai înclinaţi să aleagă transportul în comun. Până la urmă nici unui şofer nu-i place să stea în trafic sau să caute disperat un loc de parcare. Iar pentru cei care au avut experienţă traficului din Bucureşti, acesta e ultimul lucru pe care ni-l dorim la Cluj. Şi nu suntem departe. De ce ar trebui să alegi autobuzul? - economie de bani (plăteşti doar biletul); - nu mai pierzi timpul căutând loc de parcare; - poluarea, inclusiv cea fonică, e redusă drastic; - poţi să citeşti o carte, să stai pe net; - wi-fi gratuit, aer condiţionat, oameni noi", explică Costea. 

Proiectele clujenilor pot fi depuse până în 20 august 2017, iar cele care obțin cel mai mare număr de voturi vor fi implementate de către Primăria Cluj-Napoca începând cu 2018. Este primul proces de bugetare participativă online din România, prin care municipalitatea urmărește implicarea directă în luarea deciziilor privind proiectele orașului a tuturor celor care locuiesc, muncesc sau studiază în Cluj-Napoca și au cel puțin 18 ani.

Decizie finală privind banda dedicată: se face viraj la dreapta pe Regele Ferdinand

Primăria a organizat o dezbatere publică privind banda dedicată mijloacelor de transport în comun, la care au exprimat opinii doar cinci persoane. Cea mai interesantă parte a proiectului este legată de soluția pentru a se permite virajul general la dreapta, de pe Bulevardul 21 Decembrie pe strada Regele Ferdinand. Mai multe detalii AICI. 

Nu în ultimul rând, tot pentru decongestionarea traficului în Cluj-Napoca, anul trecut s-a luat decizia istorică de a fi dublat preţul parcării, de a se limita durata staţionării la trei ore şi, mai cu seamă, de a se renunţa la abonamentele transmisibile pentru persoane juridice în zona I.Aceste reglementari vizează un număr de 26 de străzi: Baba Novac, Bolyai, E. de Martonne, Emil Isac, Eroilor, I.C. Bratianu, I. Maniu, M. Kogalniceanu, O. Petrovici, P-ta Unirii (inclusiv parkingul cu bariere), S. Micu, St. O. Iosif, H. Oberth, Universitatii, V. Fulicea, C. Daicoviciu, Paul Chinezu, V. Alecsandri, Brassai, David Ferenc, Emil Zola, Gaal Gabor, Tipografiei, Cotita, Sindicatelor, F.D. Roosevelt. în celelalte zone ale orașului tarifele de parcare/garaje rămân neschimbate.

Trebuie menţionat că maşinile parcate neregulamentar pe raza municipiului Cluj-Napoca sunt ridicate. Cuantumul sancțiunii pentru ridicare-transport-depozitare a fost stabilit conform HCL nr. 21/2017 și este de 547 de lei. În cazul în care utilizatorul sau proprietarul se prezintă la autovehicul și nu se mai efectuează transportul și depozitarea, sancțiunea e de 294 de lei.

 

Comenteaza