Guvernul aprobă astăzi exproprierile de pe traseul viitorului metrou din Cluj. Cine primește aproape 57 de milioane de euro

Guvernul aprobă astăzi exproprierile de pe traseul viitorului metrou din Cluj. Cine primește aproape 57 de milioane de euro

Primăria Cluj-Napoca are nevoie de bani pentru a despăgubi proprietarii de terenuri și clădiri de pe traseul viitorului metro de Cluj. Costurile pentru exproprieri depășesc 238 de milioane de lei. 

Pe agenda ședinței de Guvern de astăzi se află proiectul de «Hotărâre privind declanșarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național „Tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj”, aprobarea listei imobilelor proprietate publică a statului, precum și a listei imobilelor proprietate publică a unităților administrativ – teritoriale care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național».

Conform notei de fundamentare care însoțește proiectului de hotărâre de guvern (HG), suma totală necesară pentru efectuarea justelor despăgubiri a imobilelor proprietate privată este de 283,18 milioane de lei (aproape 57 de milioane de euro - n.red.).

Suma aferentă despăgubirii imobilelor din Cluj-Napoca și Florești a fost stabilită prin raportul de evaluare întocmit de către evaluatorul autorizat Chelaru Ștefan Dragoș, membru atestat ANEVAR.

Pentru realizarea lucrărilor la Magistrala I de metrou Cluj este necesară ocuparea unei suprafețe de teren de 418.188 mp, aferentă unui număr de 486 de imobile proprietate privată, construcții în suprafață totală de 58.402 mp, împrejmuiri în suprafață totală de 5.209,28 ml, masa lemnoasă în cantitate de 22,68 mc., de pe raza municipiului Cluj-Napoca și a localității Florești, pentru care este necesară declanșarea procedurilor de expropriere.

De asemenea, HG alți 12.822 mp (construcții în suprafață totală de 958 mp, împrejmuiri în suprafață totală de 147,53 ml) se află în proprietatea publică a statului român, iar 172.784 mp (construcții în suprafață totală de 9.009 mp, împrejmuiri în suprafață totală de 334,81 ml) aparțin unităților administrativ-teritoriale Cluj-Napoca
și Florești. Și acestea urmează să fie expropiate.

La vine merg despăgubirile de 57 de milioane de euro 

În anexa hotărârii de guvern apar mai multe companii, printre care Kaufland, Ursus Breweries, Bilder Invest, Bilder Comp, Neva Construct Invest, Florești Real Estate Holding, Avicola Gilău.

De asemenea, mai multe instituții vor fi despăgubite: Universitatea Babeș-Bolyai, Arhiepiscopia Vadului, Feleacului și Clujului, Universitatea de Medicină și Farmacie, Universitatea de Științe Agricole, Asociația Agricultorilor Maghiari sau Parohia Reformată Luna de Sus.

Le listă se află și o mulțime de persoane private care dețin terenuri și clădiri ce urmează să fie expropriate. 

Turcii de la Gulermak construiesc metroul din Cluj pentru 2 miliarde de euro 

Contractul pentru proiectarea și execuția Magistralei M 1 Cluj-Napoca a fost semnat cu Asocierea Gulermak-Alstom-Arcada pentru aproape 2 miliarde Euro, fiind cel mai mare contract pentru infrastructura de transport atribuit până acum.

Prin contractul de finanțare se asigură 13,69 miliarde de lei (din care 1,48 miliarde de lei din PNRR) pentru cele două etape necesare construcției Magistralei 1 a metroului clujean. Fondurile vor fi folosite pentru proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a liniei de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca (21,03 km), a celor 19 stații și a depoului.

În prima etapă vor fi finalizate lucrările pe 9,16 km care includ secțiunea Sfânta Maria – Europa Unită (9 stații) și depoul. Lucrările din această etapă, finanțată prin PNRR, trebuie finalizate până la sfârșitul lunii august 2026.

În cea de a doua etapă, finanțarea va asigura construcția secțiunilor Țara Moților – Sfânta Maria (7 stații) și Piața Mărăști – Muncii (3 stații) care totalizează 11,87 km”, afirma pe 29 decembrie 2022, Sorin Grindeanu la semnarea contractului de finanțare.

Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri.

Comenteaza