Gestionarea deşeurilor menajere costă 76 de milioane de euro

Gestionarea deşeurilor menajere costă 76 de milioane de euro
Pentru implementarea noului sistem de colectare, transport şi depozitare a gunoaielor
a fost calculat un preţ de 14 euro pe cap de locuitor.
Fiecare dintre administraţiile publice locale din judeţul Cluj are obligaţia ca până în 15 decembrie să-şi asume costurile finale pentru implementarea noului sistem integrat de management al deşeurilor. Consiliul Judeţean (CJ) a demarat prima licitaţie din proiect, ce vizează construirea centrului de depozitare a deşeurilor (pentru care s-au estimat costuri de 32,4 milioane de euro). Urmează alte nouă licitaţii, pentru asistenţă tehnică, pentru construcţia celor trei staţii de transfer, achiziţia de echipamente etc. Costurile întregului proiect au fost evaluate la 76,4 milioane de euro.

Vicepreşedintele CJ, Radu Bica, s-a întâlnit cu primarii clujeni pentru a-i informa cu privire la costurile pentru implementarea proiectului de gestionare a deşeurilor. În paralel cu construcţia centrului de depozitare a deşeurilor, pentru care administraţia judeţeană a demarat deja procedura de licitaţie, urmează să fie organizate alte nouă proceduri de achiziţie şi atribuiri de contracte. În total, proiectul a fost evaluat la 76.453.255 de euro. Din această sumă, judeţul Cluj ar urma să acceseze, din fonduri europene (POS – Mediu) 47,4 milioane de euro.

“Restul de bani trebuie să-i suportăm noi, din resurse proprii. Astfel că am avut o discuţie cu primarii, pentru a-i convinge să-şi asume în cel mai scurt timp aceste costuri. Oricum, procedurile de licitaţie au dovedit că, în realitate, ajungem să plătim mult mai puţin, pentru că societăţile ofertante au tot interesul să coboare preţurile. Însă, pentru a avea tot dosarul pus la punct, pentru ca el să poată fi trimis mai departe la Bruxelles în vederea accesării fondurilor nerambursabile, cu toţii avem obligaţia de a ne asuma costul estimativ pentru acest proiect, adică suma de 76,4 milioane de euro”, a declarat vicepreşedintele CJ, Radu Bica.

Potrivit calculelor efectuate de consultantul angajat pe acest proiect, fiecare autoritate locală ar urma să-şi achite partea sa în funcţie de numărul de locuitori. “A fost calculat un preţ de 14 euro pe cap de locuitor pentru fiecare unitate administrativ-teritorială în parte. Suma totală va fi achitată eşalonat, pe trei ani. Pentru a ajuta primăriile de comune, CJ se va implica financiar, astfel că împreună vom achita suma de 17,6 milioane de euro. Dar, repet, sunt costuri estimative pe care trebuie să ni le asumăm conform procedurii prin care vom accesa banii europeni. În realitate, vom ieşi mult mai ieftin”, a spus Bica.

Prima licitaţie în programul de gestionare a deşeurilor menajere vizează construcţia centrului de depozitare, pe terenul de 11 hectare preluat de la administraţia locală Feleacu. Acesta este situat în zona Tufele Roşii, adiacentă actualei rampe de gunoi de la Pata Rât. Costurile pentru acest proiect au fost evaluate la 32,4 milioane de euro. CJ a deschis deja cele cinci oferte propuse, urmând ca în perioada următoare să numească firma câştigătoare. “După ce vom desemna constructorul centrului de depozitare, vom organiza o nouă licitaţie, evaluată la 900.000 de euro, pentru angajarea dirigintelui de şantier, care are rolul de a superviza construcţia centrului de deşeuri”, a declarat Radu Bica. Va urma licitaţia pentru construcţia celor trei staţii de transfer, ce vor fi amplasate în Gherla, Mihai Viteazul şi Huedin. În paralel, se va organiza licitaţia pentru închiderea actualelor rampe de depozitare şi ecologizare a acestor zone.

O altă licitaţie vizează construcţia unor drumuri care vor facilita accesul la centrul de depozitare a deşeurilor. De asemenea, se va organiza o procedură pentru achiziţia echipamentelor pentru depozitul de deşeuri (camioane, încărcător hidraulic pe roţi, compactor). O altă licitaţie va urmări achiziţionarea de echipamente pentru colectarea deşeurilor (7.820 de europubele de plastic, 21.000 de pubele pentru compostare, containere pentru deşeuri speciale). Se va organiza o licitaţie pentru conştientizarea publicului cu privire la sistemul integrat pentru managementul deşeurilor. De asemenea, o altă licitaţie va viza procedura de audit a proiectului, iar o alta, asistenţa tehnică.

Următoarele proceduri de licitaţie vor fi organizate de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI), care s-a format la nivel de judeţ tocmai în vederea implementării acestui proiect. Din ADI fac parte toate comunele şi oraşele clujene. Tot ADI va avea obligaţia de a atribui contractele pentru colectarea şi transportul deşeurilor. Întregul proiect ar urma să fie implementat în maximum doi ani. Pentru construcţia centrului de depozitare, societatea câştigătoare va avea la dispoziţie cel mult 14 luni de la semnarea contractului. CJ se aşteaptă ca prima celulă de depozitare a deşeurilor să poată fi folosită din toamna viitoare.

Comenteaza