Video Expert nou pentru exproprierile de la aerogară. "Sperăm să reducem cât de mult procesele"

Expert nou pentru exproprierile de la aerogară. "Sperăm să reducem cât de mult procesele"

Terenurile care vor face obiectul exproprierilor de la aeroport urmează să fie evaluate de un nou expert după ce proprietarii s-au plâns că preţurile propuse erau sub nivelul pieţei.

Alin Tişe, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ), a declarat, la ZIUA LIVE, că speră ca valoarea propusă de noul expert să fie pe măsura aşteptărilor proprietarilor şi să reducă numărul proceselor.

"Nu există niciun blocaj, doar că nu avem buget încă, abia în februarie îl vom aproba. Noi am prins în buget şi anul acesta bani pentru continuarea exproprierilor. Problema este că oamenii din Someşeni sunt nemulţumiţi de valoarea pe care expertul o dă la terenuri. Astfel, tot acest proiect al exproprierilor practic se duce în instanţă. Odată ce suma se triplează, în loc să plăteşti cu un milion de euro 10 ha, plăteşti doar 2 ha, iar suma alocată an de an devine insuficientă. 

Continuăm cu investiţiile în aeroport şi vom merge, sperăm, într-un ritm mai bun pe exproprieri, pentru că, urmare a nemulţumirii oamenilor, am luat un alt expert care să facă evaluarea. Oamenii au venit în şedinţa de CJ şi au susţinut că valoarea indicată de expertul pe care îl avem este prea mică, iar atunci am decis să schimbăm expertul.

Probabil că expertul acesta va avea o altă gândire cu privire la valoarea terenului şi sperăm să reducem cât putem de mult procesele, cu alte cuvinte să fie acceptate aceste valori de oameni ca să nu fim nevoiţi să triplăm preţul unui teren la mijlocul anului şi să putem să expropriem o suprafaţă cât mai mare de teren", a afirmat Alin Tişe.

Paralel cu exproprierile terenurilor, pentru prelungirea pistei la 3.500 m este necesară şi devierea râului Someş, proiect care aşteaptă finanţare de la bugetul de stat. "În egală măsură, şi guvernul trebuie să prindă suma pentru continuarea regularizării Someşului, sumă pe care vechiul guvern a prins-o la limita unei case, la vreo 600.000 de euro într-un an.

Să vedem ce se va întâmpla anul aceasta. Deja Ministerul Transporturilor a intrat şi va cofinanţa două proiecte europene la aeroport. Sperăm să avem o sumă şi mai bună pentru extinderea şi prelungirea pistei", a mai spus Tişe.

Investiţiile publice în aeroport, la mâna Uniunii Europene

Întrebat despre investiţiile pe care CJ le are în vedere pentru aerogară, Tişe a arătat că UE şi Consiliul Concurenţei din România (CCR) iau în calcul interzicerea finanţării cu bani publici a aeroporturilor, întrucât ar putea fi considerată drept concurenţă neloială pentru aeroporturile din zonă cu finanţare privată, însă nu există încă o reglementare în acest sens.

"Nu ştim încă, probabil guvernul va decide în curând în ce măsură se mai pot face investiţii publice, în contextul în care sunt aeroporturi private în jur şi există o poziţie a CCR, respectiv a UE, pentru a nu mai investi bani publici în aeroporturi, pentru că ai face concurenţă neloială unor aeroporturi care funcţionează din bani privaţi.

În cazul în care nu se mai permite continuarea investiţiilor din bani publici, ci doar din bugetul aeroportului, care este regie şi care doar administrează aerogara, atunci această dezvoltare ar trebui să o facă în mod direct aeroportul, din profitul pe care îl are, ceea ce sigur că va duce la o încetinire a ritmului de dezvoltare. În mod clar doar din profitul pe care îl are aeroportul nu poţi dezvolta terminale de sute de milioane de euro", a declarat preşedintele CJ Cluj.

Comenteaza