Dezbaterea bike-sharing. „Nicio pistă nu respectă standardele europene. Actuala infrastructură descurajează mersul cu bicicleta"

Dezbaterea bike-sharing. „Nicio pistă nu respectă standardele europene. Actuala infrastructură descurajează mersul cu bicicleta
Au trecut mai bine de doi ani de când proiectul pe fonduri europene de bike-sharing trebuia să fie gata, dar el abia acum se pregăteşte de lansare. Parte din proiect sunt şi pistele care au împânzit oraşul şi care, potrivit specialiştilor, sunt un mare eşec.

Dacă aş vrea să fac piste de biciclete la Cluj, Radu Mititean este primul cu care aş vorbi. Este specialist în ciclism, organizează lună de lună marşuri pe două roţi şi anual tabere pentru iubitorii pedalatului în aer liber. Mititean este preşedintele Clubului de Cicloturism „Napoca" şi are o perseverenţă de invidiat. Dacă tot avem dezbatere publică pe tema proiectului de bike-sharing, l-am întrebat cum se vede acesta prin ochelarii bicicliştilor.

„Suntem foarte nemulţumiţi de acest proiect, ne interesează foarte mult partea de infrastructură biciclistică, nu partea de biciclete comunitare, despre care nu ştim aproape nimic. Proiectul datează din 2009 şi se schimbă din zi în zi. După patru ani de procese am văzut proiectul şi nu ne foloseşte, pentru că vedem că realitatea e alta decât cea din proiect sau chiar se şterg după câteva zile marcajele. Mergem săptămânal, fotografiem, vedem ce se face. Primăria refuză să facă public şi să anunţe dinainte unde şi mai ales cum face din punct de vedere tehnic şi noi descoperim îngroziţi în câte o dimineaţă ce s-a făcut peste noapte.

Le-am făcut la toate analiză critică detaliată, cum am făcut din 2006, când Primăria a făcut primii metri de pistă. Din păcate, niciuna nu respectă condiţiile şi standardele şi nu merită să fie numită astfel. Practica internaţională este o lăţime utilă de 1,5 metri pe sens, niciuna, absolut niciuna dintre piste nu îndeplineşte condiţiile, pe nicio bucăţică. Minim 2,5 metri lăţime pe porţiunile îngustate, minim 3 metri în restul zonelor este practica internaţională minimală. Sunt ţări care au standarde mai bune.

La Cluj, lăţimea este infimă, există riscul să te agăţi cu ghidonul sau cu pedala fie în stâlpişori, fie în borduri. Apoi, la intersecţii nu sunt soluţii, se lasă în aer pur şi simplu înainte de intersecţie. Marea nenorocire este că primăria pune semn de obligativitate, aşa că nu mai ai voie să mergi pe carosabil. Dacă ar fi doar făcute sub standard, le-ar folosi începătorii, copiii, bătrânii; în momentul de faţă, noi evităm aceste piste, mai ales acolo unde s-au făcut în bătaie de joc, pe strada Horea sau Dorobanţilor. Actuala infrastructură descurajează mersul cu bicicleta, îl fac inconfortabil şi pe alocuri chiar periculos", a afirmat Mititean.

Acesta a vorbit şi despre avantajele mersului pe bicicletă şi despre marea problemă a Clujului, dealurile. „Tocmai pentru că oraşul este înghesuit se promovează mersul pe bicicletă, pentru că o bicicletă şi în deplasare, şi în staţionare, ocupă un loc mult mai redus decât o maşină. Dacă îi faci pe 10% dintre şoferi să circule cu bicicleta, pe ansamblu se degajează oraşul. Nu este în plus ceva. Asta-i vorba: unde să-i punem şi pe ăştia, că e înghesuială. Potenţialii biciclişti nu stau acum închişi în casă. Ei circulă. Există soluţii în ziua de azi şi pentru cei care locuiesc în cartiere de pe deal precum Zorilor, Bună Ziua, Dâmbul Rotund sau Gruia: bicicleta asistată electric. Însă probabil că 70% din populaţia Clujului nu locuieşte în aceste cartiere", a explicat preşedintele Clubului de Cicloturism „Napoca".

O idee bună ar fi ca în sprijinul celor care circulă ecologic la deal să vină şi Compania de Transport Public, cu nişte suporturi pentru biciclete. În urmă cu şase ani, autobuzele au avut montate suporturi frontale pentru biciclete, dar acestea nu erau omologate, iar Registrul Auto Român a solicitat demontarea lor, iar Autoritatea Rutieră, să le dea jos.


Declaraţie
„Primăria a făcut piste doar pentru statistici. Separarea traficul pe biciclete de cel motorizat se face doar pe anumite artere, acolo unde este trafic mare. Primăria a făcut şi pe străzi mici din cartiere, doar ca să iasă la statistici, chiar dacă asta înseamnă banul public aruncat pe fereastră. Nu fac unde este nevoie, ci unde este mai comod şi mai ieftin, ca să iasă la numărătoare"

Radu Mititean, preşedintele Clubului de Cicloturism „Napoca"

 

 

Comenteaza