Foto Detaliul care-i va bucura pe șoferii care circulă pe autostrăzi. Anunțul ministrului Transporturilor

Detaliul care-i va bucura pe șoferii care circulă pe autostrăzi. Anunțul ministrului Transporturilor

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a anunțat miercuri că a semnat ordinul de ministru care modifică Normele tehnice privind proiectarea drumurilor.

Viitoarele autostrăzi din România vor avea mai mult spaţiu între banda de circulaţie şi parapetul median, a scris, miercuri, pe Facebook, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Cătălin Drulă.

"Astăzi am semnat ordinul de ministru care modifică Normele tehnice privind proiectarea drumurilor.
E o poveste interesantă cu final fericit care a început în iunie și la care au contribuit de atunci specialiștii companiei de drumuri și ai ministerului, iar mie astăzi mi-a revenit doar sarcina formală de a încheia procesul.

Plecând de la observația că parapetul median este prea aproape de banda de circulație pe autostrăzi, în iunie am scris un material în care analizam comparativ normativele de proiectare privind amplasarea parapetelor centrale de pe autostrăzile din România și alte țări (link în comentarii).

Specialiști din CNAIR au preluat atunci observația și propunerea. Au discutat-o în forumurile tehnice și au propus o modificare a Normelor actuale. Luna aceasta, înainte de a prelua eu mandatul, a fost pus în consultare publică ordinul de ministru, astfel că am găsit tot procesul la final.

Azi am semnat ordinul ceea ce înseamnă că pe autostrăzile viitoare (care nu au încă proiect tehnic de execuție finalizat) vom scăpa de senzația de înghesuială. Le mulțumesc celor care au muncit în aceste luni la această mică modificare care va avea un impact totuși semnificativ în confortul și siguranța rutieră pe autostrăzile viitoare", a scris Cătălin Drulă, pe pagina sa de Facebook.

Actualul ministru atrăgea atenţia într-o postare pe Facebook că pe autostrăzile româneşti parapetul median este prea apropiat de banda de circulaţie.

"În țări din jurul nostru precum Austria, Ungaria, Grecia sau Slovenia parapetul median este mai retras față de banda de circulație. Pentru șoferi condusul este astfel mai confortabil, senzația de “periat parapetul cu oglinda” neexistând.
M-am întrebat mai demult de unde vine această diferență. Chiar ieri, m-a întrebat cineva într-un comentariu la o postare de ce e parapetul așa aproape în România. Am făcut o cercetare comparativă, în special cu standardul de profil transversal de autostradă din Ungaria.
Diferența vine din spațiul median, distanța dintre parapetele centrale de pe cele două sensuri este de 3 metri în România (măsurată de la fața acelor lise/glisiere ale parapetului), în timp ce în Ungaria este de doar 1,60 metri.
Astfel, în România distanța între extremitatea marcajului median și lisa parapetului este de doar 25cm, în timp ce în Ungaria aceasta este de de 90cm. O diferență mare din punct de vedere al confortului la condus dat de apropierea/depărtarea de parapet.
Soluția ar fi micșorarea spațiului median în România. Dacă nu la 1,60m ca în Ungaria, măcar reducerea la 2,50m de la 3m, cât este în prezent. De altfel, profilul de autostradă montan din România (spre deosebire de cel de șes/deal) are exact această dimensiune pentru spațiul median", preciza Drulă într-o postare pe Facebook din luna iunie.

Detaliul care-i va bucura pe șoferii care circulă pe autostrăzi. Anunțul ministrului Transporturilor

imagine: Facebook/Cătălin Drulă

Comenteaza