Cum vrea Clujul să fie peste Budapesta, Sofia sau București. Planul de amenajare a județului, pe masa consilierilor județeni
- Scris de Sergiu Vlăgea
- 28 Ian 2025, 16:20
- Administraţie
- Ascultă știrea

Consilierii județeni ai Clujului vor dezbate și vota în ședința ordinară de miercuri Planul de Amenajare a Teritoriului Județului Cluj (PATJ) conceput în parteneriat cu Banca Mondială.
În contextul alinierii Consiliului Județean Cluj la obiectivele Agendei tertoriale 2030, precum și la obiectivele și țintele stabilite prin documentele strategice de la nivel național, regional și județean a fost elaborată Strategia de dezvoltare teritorială a județului Cluj, ghidată de viziunea de dezvoltare pe termen lung a județului Cluj, după cum urmează:
„Județul Cluj va fi în anul 2050 regiunea din România cu cel mai ridicat nivel al calității vieții, precum și cea mai atractivă destinație pentru talente, antreprenori și investitori din teritoriul delimitat de principalele capitale central și sud-est-europene: Budapesta, Belgrad, Sofia, București și Kiev. Cu o economie inteligentă, bazată pe un ecosistem care excelează prin învățare, colaborare și deschidere, spiritul său cosmopolit și grija pentru bunăstarea fiecărui clujean, județul va crește în armonie cu mediul înconjurător și încurajând spiritul civic”, se arată în proiectul de hotărâre.
Chiar dacă viziunea acoperă o perioadă mai lungă de timp, aceasta are o serie de obiective intermediare pe care județul trebui să le atingă pentru anul 2030:
• PIB/locuitor egal cu media U.E. – 27;
• Zero depășiri ale pragurilor maxime de poluare;
• Acces în maxim 3 ore la toate Statele Membre UE:
• Sub 1% din populație rezidentă în comunități urbane și rurale marginalizate;
• 80% grad de urbanizare;
• 3 miliarde de Euro absorbție de fonduri europene.
Astfel, Strategia de dezvoltare teritorială a județului Cluj, care reprezintă a treia mare parte dezvoltată în cadrul P.A.T.J. Cluj, a fost elaborată ținând cont de informațiile prezentate în studiile de fundamentare și în special principalele aspecte (pozitive și negative) prezentate în diagnosticul general și scenariile identificate în diagnosticul prospectiv, acoperind următoarele aspecte:
> contextul strategic european, național, regional, județean;
> scenarii și viziune de dezvoltare, obiective, priorități teritoriale și măsuri - pentru orizontul 2030;
> strategia de identificare și de atenuare a riscurilor;
> cadru de implementare și propuneri de consolidare a capacității;
> măsuri propuse pentru facilitarea implementării PATJ;
> mecanisme de monitorizare și evaluare a implementării;
> implicarea părților interesate; și
> plan de comunicare și diseminare.
Studii de fundamentare în diverse domenii
Strategia a fost concepută prin intermediul mai multor activități, în contextul Acordului de asistență tehnică încheiat între Județul Cluj şi Banca Mondială în vederea elaborării Planului de Amenajare a Teritoriului Județului Cluj (PATJ). În cadrul acestui acord au fost elaborate 11 studii de fundamentare în domeniile:
1. cadrul natural, zonele naturale protejate și mediul,
2. populația,
3. rețeaua de localități/așezări,
4. resursele naturale şi economia,
5. transporturile şi căile de comunicație,
6. dotarea tehnică teritorială
7. patrimoniul cultural,
8. riscurile naturale,
9. planificarea teritoriului în contextul politicilor şi strategiilor europene
10. analiza impactului social
11. capacitatea administrativă
Potrivit documentației, în ceea ce privește perspectiva de dezvoltare durabilă, trebuie menționat că în elaborarea P.A.T.J. Cluj s-au avut în vedere dezideratele durabilității și anume: utilizarea optimă a resurselor (inclusiv a diversității biologice), minimizarea impacturilor negative (economice, socio-culturale si ecologice), maximizarea beneficiilor asupra comunităților locale (creșterea nivelului de trai prin crearea de locuri de muncă, facilitarea accesului la servicii edilitare de calitate etc.).
Prin P.A.T.J. Cluj au fost definite o serie de obiective strategice până în anul 2030, care să conducă la atingerea viziunii, în corelare cu obiectivele de politică ale U.E., respectiv cu obiectivele de dezvoltare sustenabilă (SDG) ale Națiunilor Unite, după cum urmează:
Obiectivul strategic nr. 1. Asigurarea unei creșteri economice inteligente, bazate pe talente, inovare, creativitate, antreprenoriat, cooperare și deschiderea către piețele globale, în vederea atingerii unui PIB/locuitor în termeni comparabili ai puterii de cumpărare egal cu media U.E. –27 în anul 2030;
Obiectivul strategic nr. 2. Reducerea poluării, a emisiilor de carbon și a impactului la nivel județean al schimbărilor climatice, astfel încât în anul 2030 să nu se înregistreze nicio depășire a pragurilor maxime admise ale poluanților;
Obiectivul strategic nr. 3. Asigurarea conectării județului la coridoarele majore de transport și piețele globale, concomitent cu promovarea mobilității durabile în interiorul acestuia, în vederea asigurării accesului direct în maxim 3 ore la orice Stat Membru U.E. până în anul 2030.
Obiectivul strategic nr. 4. Asigurarea accesului populației, inclusiv a celei provenite din comunități dezavantajate, la infrastructură, servicii și oportunități educaționale, medicale, sociale, culturalsportive, recreaționale și de locuire la standarde similare cu cele din U.E.-27, astfel încât ponderea populației care trăiește în zone urbane și rurale marginalizate să scadă la maxim 1% din total;
Obiectivul strategic nr. 5. Susținerea consolidării rolului de oraș-magnet, al municipiului Cluj-Napoca și a zonei sale metropolitane, respectiv a rolului de conurbații cu rol de echilibru teritorial și de deservire microregională a celorlalte municipii și orașe din județ (inclusiv zonelor urbane funcționale ale acestora)municipiilor Dej-Gherla și Turda-Câmpia Turzii (inclusiv a zonelor urbane funcționale ale acestora), în vederea atingerii unui grad urbanizare de 80% în anul 2030;
Obiectivul strategic nr. 6. Creșterea capacității administrației publice locale de a furniza servicii publice ușor accesibile, eficiente și de încredere, de a planifica și gestiona în mod participativ și transparent dezvoltarea comunităților locale, astfel încât aceasta să atragă finanțări europene de minim 3 miliarde de Euro în perioada 2021-2030.
Scopul proiectului de hotărâre este crearea cadrului legal la nivel județean pentru asigurarea îndeplinirii obiectivelor și țintelor de dezvoltare teritorială asumate atât la nivel european, național, cât și local.
Totodată, în urma evaluării efectelor potenţiale şi a compatibilităţii strategiei cu criteriile de sustenabilitate se poate aprecia că:
Ø P.A.T.J județul Cluj, va avea un impact pozitiv în ceea ce priveşte dezvoltarea judeţului Cluj, inclusiv în ceea ce priveşte mediul înconjurător;
Ø aproape toate măsurile existente în P.A.T.J județul Cluj se adresează cel puţin unui obiectiv relevant de mediu. Acest aspect relevă faptul că în formularea obiectivelor strategiei au fost considerate toate nevoile identificate în zona de studiu.
Ø gradul de compatibilitate al P.A.T.J județul Cluj cu criteriile de sustenabilitate este unul mare, respectiv 71.52%;
Ø majoritatea proiectelor vor afecta mediul la nivel local şi se suprapun peste un fond ocupațional de aceeaşi natură (zone deja antropizate) şi chiar dacă în unele cazuri proiectele vor conduce la o schimbare a utilizării terenurilor, aceasta nu va fi majoră;
Ø majoritatea proiectelor vor genera forme de impact comune, cu impact care este caracteristic tuturor şantierelor de construcţie;
Ø P.A.T.J județul Cluj nu pregăteşte proiecte care pot avea impact transfrontalier;
Ø P.A.T.J județul Cluj va avea un impact pozitiv asupra populaţiei, singurele efecte negative asupra acestui factor de mediu fiind pe perioada de implementare a proiectelor;
Ø biodiversitatea va fi afectată nesemnificativ, dacă se vor urma recomandările, deoarece s-a propus prin documentație precauţie în amenajările din arii naturale protejate şi analiza acestora şi reglementarea din punct de vedere a mediului caz cu caz, atunci când vor exista detaliile de proiectare, localiyarea exactă;
Ø tipurile de impact asociate proiectelor sunt nesemnificative ca intensitate şi se vor manifesta local, temporar şi intermitent;
Ø cele mai multe forme de impact asociate proiectelor din P.A.T.J județul Cluj sunt reversibile, după încheierea lucrărilor de implementare, factorii de mediu vor reveni la dinamica naturală, cu excepţia solului de pe suprafeţele acoperite de construcţii, a cărui dinamică naturală va fi întreruptă;
Ø P.A.T.J județul Cluj stimulează proiecte care să conducă la o utilizare eficientă şi raţională a resurselor;
Ø nu există niciun risc ca standardele de mediu să fie încălcate;
Ø există măsuri de reducere a impactului care dacă vor fi aplicate, vor conduce la prevenirea / reducerea impactului.
Adoptarea P.A.T.J. județul Cluj va conduce la asigurarea cadrului legal la nivelul județului Cluj pentru dezvoltarea ulterioară a altor programe şi proiecte care să contribuie la dezvoltarea socio - economică a județului.
Întregul proiect de hotărâre poate fi accesat AICI.