Cum va arăta strada Regele Ferdinand. Modificări curajoase. Se mută statuia lui Cuza FOTO

Cum va arăta strada Regele Ferdinand. Modificări curajoase. Se mută statuia lui Cuza FOTO
Proiect Asiza
Cum va arăta strada Regele Ferdinand. Modificări curajoase + Se mută statuia lui Cuza FOTO
Cum va arăta strada Regele Ferdinand. Modificări curajoase + Se mută statuia lui Cuza FOTO
Cum va arăta strada Regele Ferdinand. Modificări curajoase + Se mută statuia lui Cuza FOTO
Cum va arăta strada Regele Ferdinand. Modificări curajoase + Se mută statuia lui Cuza FOTO
Cum va arăta strada Regele Ferdinand. Modificări curajoase + Se mută statuia lui Cuza FOTO
Cum va arăta strada Regele Ferdinand. Modificări curajoase + Se mută statuia lui Cuza FOTO

Patru străzi și un scuar au fost regândite de un grup de arhitecți. Lucrările ar urma să înceapă vara viitoare.

Un grup de arhitecți reuniți sub denumirea Asiza, coordonați de Vlad Sebastian Rusu, câștigător a două concursuri de soluții organizate de primărie, a imaginat felul în care ar putea să arate câteva artere din zona centrală.

Este vorba, în principal, despre str. Regele Ferdinand, dar și despre străduțele Emile Zola, Sextil Pușcariu și Tipografiei. De asemenea, a făcut o propunere pentru scuarul din zona CEC, vizavi de clădirea prefecturii.

Ideile celor de la Asiza sunt curajoase și au fost prezentate în cadrul dezbaterii organizate de Centrul de Inovare și Imaginație Civică (CIIC). Pe Regele Ferdinand ar urma să se instituie o bandă dedicată pentru mijloacele de transport, pe străduțele secundare nu vor mai fi permise parcările, bustul lui Alexandru Ioan Cuza se mută cu circa 20 m. Să le luăm pe rând.

Pe Regele Ferdinand se păstrează cele trei benzi actuale. Modificarea importantă este că pe o bandă, dinspre Bd. 21 Decembrie spre Piața Mihai Viteazu, vor putea circula numai mijloacele de transport în comun. În fața magazinului Central se va realiza o piațetă; tot acolo se va păstra o stație cu refugiu pentru troleibuze și autobuze.

Taximetrele vor fi mutate de pe Ferdinand pe Tipografiei, de unde vor dispărea locurile de parcare la bordură. Pe ambele laturi ale străzii vor exista benzi pentru biciclete, iar la capetele străzii vor fi, în paralel, treceri pentru pietoni, dar și pentru biciclete. În plus, este prevăzută o a treia trecere pentru pietoni/biciclete, în zona Poștei.

Arhitecții au imaginat un aliniament de arbori pe ambele părți ale străzii. ”Astăzi, pe Regele Ferdinand sunt acum zero arbori. Proiectul propus prevede 54 de arbori în aliniament”, a subliniat Sebastian Rusu. În zona unde trotuarul este mai larg, se vor amenaja și bănci, respectiv standuri de biciclete și trotinete electrice.

Și acum despre străduțe. Emile Zola va fi în cea mai mare parte cu shared space; asta înseamnă că mașinile de aprovizionare și ale riveranilor pot intra, dar nu pot staționa. Aceeași situație a fost prevăzută și pe Sextil Pușcariu. De la intersecția cu Pușcariu, strada Emil Zola va deveni complet pietonală. Vor fi prevăzuți stâlpi retractabili, pentru acces în cazuri de forță majoră. Ambele străzi au fost gândite cu arbori.

Pe Tipografiei nu vor fi permise parcările. Mașinile vor putea circula, dar au fost prevăzuți stâlpișori pe marginea carosabilului pentru a nu putea staționa. Doar în dreptul magazinului Central, așa cum spuneam, va exista o zonă care va funcționa ca stand de taxi.

În capătul dinspre str. Cuza Vodă - Brassai este propus un taluz înierbat. ”Aici există inclusiv posibilitate de a se amenaja stații de alimentare pentru mașini electrice”, a subliniat Rusu. Scuarul din zona CEC se schimbă radical.

”Am păstrat arbori maturi, dar am propus o rezonificare. Am imaginat o zonă de acces rapid la blocuri, un loc pentru staționarea mașinilor de transport valori, dar și o zonă de repaus, dar cu deschidere la strada Cuza Vodă.

Vor fi bănci pe toată lungimea zonei de acces și am propus mutarea statuii lui Alexandru Ioan Cuza, destul de nefericit amplasată în anii '90, într-o zonă delimitată de arbori, ca să aibă mai multă prestanță”, a detaliat arhitectul.

Ca la fiecare dezbatere privind regândirea arterelor importante, au existat clujeni care s-au plâns că numărul locurilor de parcare scade. Autorii proiectului au venit cu studii de trafic, care arată că pe Tipografiei, în orele de vârf, circulă două mașini pe minut (tronsonul I), respectiv una pe minut (tronsonul II), iar pe Emil Zola, una și jumătate.

Prezent la dezbatere, viceprimarul Dan Tarcea a arătat că se construiesc noi parkinguri în zona pericentrală și că municipalitatea dorește să descurajeze publicul să vină cu mijloace de transport individuale în centrul orașului.

DECLARAȚIE

”Vom pune proiectul pe site-ul primăriei, pentru continuarea dezbaterii. Intenționăm să supunem aprobării Consiliului Local studiul de fezabilitate, apoi vom întocmi detaliile de execuție și vom scoate la licitație execuția. Sper ca în vara anului viitor să înceapă lucrările, pe care le vom realiza din fonduri europene”

Ovidiu Cîmpean, director Primăria Cluj-Napoca

Comenteaza