Update Foto Cum se transformă zona Piața Mărăști: dispar OMW şi Profi, apar 3 parkinguri. DEZBATERE PUBLICA

Strategia de dezvoltare urbană a Clujului 2021-2030 presupune regândirea centrului de cartier din Mărăști, amenajarea acestuia în acord cu principiile dezvoltării urbane sustenabile, în vederea creşterii calităţii vieţii şi accesibilităţii tuturor categoriilor de utilizatori.

În acest sens, Primăria Municipiului Cluj-Napoca, prin CIIC - Centrul de Inovare și Imaginație Civică organizează marti, 12 octombrir 2021, ora 17, o dezbatere publică privind creșterea calității mediului construit în zona centrală a cartierului Mărăști. Dezbaterea se va desfășura online, pe platforma electronică ZOOM și va fi transmisă live pe paginile de Facebook CIIC - Centrul de Inovare și Imaginație Civică și Municipiul Cluj-Napoca

Conceptul preliminar privind amenajarea zonei p-ța Mărăști și a străzilor adiacente poate fi consultat începând din 5.10.2021, pe site-ul primăriei www.primariaclujnapoca.ro , la secțiunea locuire/strategii urbane/informarea și consultarea publicului.

Zona de reglementare in suprafata de 11,4ha include Bvd. 21 Decembrie 1989 (parțial), Str. Fabricii (parțial), Aleea Bibliotecii, Strada Crinului, Strada Ciocîrliei, incinta Dorobanților 105. Zona de influență (se formulează recomandări pentru proiecte viitoare) cuprinde zona Aleea Bârsei, zona străzii Trotușului, latura de est a Aleii Bibliotecii, incinta Dorobanților 111. Pe străzile principale se doreşte realizarea de benzi dedicate pentru transportul în comun şi benzi de biciclete, dotarea cu mobilier urban, înlocuirea iluminatului public, etc. Pe Aleea Bibliotecii este prevăzut parkingul subteran, iar pe Crinului şi Ciocârliei se doreşte lărgirea trotuarelor şi îngustarea benzilor auto.

Teme tratate în cadrul PUZ :

- optimizarea rețelei de mobilitate (piste și benzi pentru biciclete si trotinete, benzi dedicate transportului public, modernizare statii CTP, organizare standuri taxi)
- reorganizarea sistemului de parcări (desființarea garajelor individuale și construirea de parcaje cu acces public sau cu abonament pentru locatarii zonei)
- dezvoltarea rețelei de spații verzi (obținerea unui hectar de suprafețe verzi noi, extindere suprafata zone pietonale - trotuare, scuaruri și piațete pavate,locuri de joacă etc).
- restructurarea frontului estic al p-ței Mărăști (recomandare pentru proiecte viitoare)
elaborator PUZ: SC Planwerk arhitecura si urbanism SRL

Conceptul de amenajare propus pentru zona Piata Mărăști face parte din programul de investiții "Cluj-Napoca - Oraș pentru pietoni", iar proiectul va fi finanțat din fonduri europene, prin programele aferente perioadei 2021-2027.

Proiectul este realizat de PLANWERK ARHITECTURA SI URBANISM (Leader), în asociere cu NV Construct S.R.L. (şi 6 subcontractanţi), pentru suma de 1.000.000 lei, bani europeni. Proiectul propune relocarea benzinăriei OMW şi a magazinului Profi și amenajarea a 3 parkinguri subterane ( în fața clădirii Poștei - 280 de locuri, la subsolul noului imobil cu șase etaje - 250 de locuri și în incinta rezidențială Dorobanților 105 -140 de locuri), precum și creșterea atractivității spațiului pietonal.

Ce se propune pe fiecare arteră: 

Bulevardul 21 Decembrie 1989

se păstrează sensurile de circulație existente;
se elimină o bandă de circulație în direcția vest-est (în prezent utilizată ca parcare);
se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo, cele din urmă separate fizic față de circulația motorizată;
se reorganizează parcajele din profilul bulevardului (cu bretea dedicată), cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;
se reorganizează și modernizează stațiile de transport public, atât la nivelul alveolelor de oprire, cât și la cel al construcțiilor aferente (copertine, chioșcuri, ticketing etc);
se reorganizează sensul giratoriu, inclusiv prin asigurarea accesului și evacuării unui parcaj subteran public propus în zona Aleii Bibliotecii;
se organizează standuri taxi (10 locuri);
se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;
se accesibilizează și amenajează zona verde adiacentă bisericii Sf. Petru;
se reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.

Bulevardul Aurel Vlaicu

se păstrează sensurile de circulație existente;
se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo, cele din urmă separate fizic față de circulația motorizată;
se reorganizează parcajele din profilul bulevardului (cu bretea dedicată), cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;
se reorganizează și modernizează stațiile de transport public, atât la nivelul alveolelor de oprire, cât și la cel al construcțiilor aferente (copertine, chioșcuri, ticketing etc);
se schimbă poziția stației Arte Plastice (spre vest), pentru fluidizarea circulației pe acest tronson;
se organizează standuri taxi (7 locuri);
se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;
se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.Str. Fabricii
se păstrează sensurile de circulație existente;
se introduc piste pentru biciclete, pe ambele laturi;
se reorganizează parcajele de pe latura de vest (prin dispunere paralel cu axul străzii);
se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.

Aleea Bibliotecii
se păstrează sensurile de circulație existente, cu eliminarea unei benzi carosabile în direcția nord-sud;
se grupează benzile carosabile, în vederea îmbunătățirii accesului pietonal pe suprafața pieței;
se elimină locurile de parcare de pe latura vest;
se introduc piste pentru biciclete, în ambele sensuri de circulație;
se introduc plantații de aliniament pe ambele laturi ale zonei carosabile;
se propune realizarea unui parcaj subteran public cu o capacitate de cca. 280 locuri, cu acces și evacuare din sensul giratoriu;
se reamenajează scuarul verde, cu suplimentarea arborilor, introducerea de mobilier urban, zone de recreere și joacă;
se grupează cele trei puncte de acces în parkingul subteran într-un pavilion urban, care include o cafenea și pergole, oferind astfel umbră și adăpost la intemperii;

Strada Crinului
se organizează circulația cu sens unic în direcția sud-nord pe străzile Crinului și Iazului (între bd. 21 Decembrie – str. București, în tandem cu străzile Buftea și Gorunului, organizate în sens invers);
se introduc piste pentru biciclete în ambele sensuri de circulație;
se reorganizează parcajul la sol din apropierea intersecției cu bulevardul 21 Decembrie 1989

Strada Ciocârliei

se păstrează sensurile de circulație existente (sens unic est-vest, dublu sens în zona intersecției cu str. Fabricii);
se introduce o pistă pentru biciclete în direcția opusă circulației motorizate (vest-est);
se introduc locuri de parcare (paralel cu axul străzii). În concluzie, la nivelul străzilor studiate, se obține o re-echilibrare a ponderii modale (modal split) în cadrul profilelor transversale, prin reducerea componentei motorizate, în favoarea pietonilor, a bicicletelor și a transportului public.

 

Comenteaza