Concursul curselor: scandalul e cât autobuzul

Concursul curselor: scandalul e cât autobuzul
Mai sunt câteva zile până la anunţarea rezultatelor licitaţiei pentru cursele de transport judeţean. Unele firme simt că au pierdut înainte să se afle oficial cine a câştigat, aşa că au trecut la atac.

Judeţul Cluj este în mijlocul celei mai importante licitaţii de trasee de transport de persoane organizată din decembrie 2013 încoace (Vezi aici calendarul). Sunt 61 de curse pentru care se caută operatori, dintre care unele foarte profitabile, cum ar fi Cluj - Turda, Cluj - Mociu, Cluj - Huedin, Cluj - Valea Ierii sau Cluj - Gilău. Multe milioane de lei se află în joc, de aici şi tensiunea crescândă între unii dintre operatori şi cei care organizează licitaţia.

Atribuirea are loc în contextul în care instanţele de judecată au anulat în februarie o parte dintre licenţele de transport acordate în 2013. În urmă cu doi ani şi jumătate, licitaţia s-a organizat pe pachete de trasee, iar rezultatul s-a dat pe trasee individuale, motiv pentru care Instituţia Prefectului s-a sesizat şi s-a adresat tribunalului.

Citeşte şi: Cine este marele câştigător al atribuirii traseelor de transport clujene

Calendarul atribuirii a început în 29 martie, iar partea propriu-zisă de depunere a ofertelor s-a desfăşurat între 2 şi 7 aprilie. Deşi toate informaţiile despre operatorii care s-au înscris la licitaţie sunt secrete, iar rezultatele se vor anunţa abia în 18 aprilie, au apărut deja primii nemulţumiţi. Imediat după perioada de ofertare, în 8 aprilie, un grup de şapte firme a formulat o plângere prealabilă pe contencios administrativ. Daghemana Com SRL, Almar Trans SRL, Lador Travel SRL, Costrans Import Export SRL, Autotrust Corporation SRL, Tours Claus SRL şi Feldiberc SRL solicită, în temeiul legii contenciosului administrativ, revocarea propunerii privind calendarul de atribuire a traseelor, aducând şase motive în sprijinul demersului lor. Culmea este că, la cea mai mare parte a motivelor invocate, a răspuns instanţa, chiar în motivarea deciziei din februarie.

Plângerea a fost înaintată Consiliului Judeţean Cluj, Agenţiei pentru Agenda Electronică a României - AADR şi Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice - MDRAP. În document, firmele ameninţă că se vor îndrepta „cu acţiune de despăgubiri împotriva CJ Cluj şi a funcţionarului care a introdus datele în sistem, intenţionat sau din greşeală, precum şi a AADR, în cazul în care nu va suspenda şedinţa de atribuire din 18.04.2016". Dintre cele şapte societăţi, trei fac parte din ALIS Grup, consorţiul care a iniţiat acţiunea.

Pe de altă parte, societatea Feldiberc, membră ALIS, a cerut în instanţă suspendarea licitaţiei. Termenul stabilit de Tribunalul Cluj, secţia de contencios administrativ, este vineri, 15 aprilie.

Marea teamă a transportatorilor clujeni este să nu piardă traseele pe care le deţineau. Licitaţia este naţională, deci orice operator putea participa la ea, dacă îndeplinea cerinţele din caietul de sarcini. La o atribuire normală, acest lucru nu s-ar fi putut petrece, deoarece operatorii clujeni deţineau elementul cheie: vechimea neîntreruptă pe traseu. Prin faptul că nu a retras, ci a anulat licenţele, instanţa a şters şi această vechime, aşa încât toţi operatorii interesaţi au plecat în cursă cu şanse egale. Cum spuneam şi într-un articol anterior, avantajat este călătorul, care va beneficia de mai mult confort.

În atribuirea traseelor de transport judeţene se iau în calcul informaţii precum data de fabricaţie a vehiculului şi confortul pe care îl oferă. O maşină nouă poate obţine, conform normelor actuale, cel mult 49 de puncte. Aici apare argumentul vechimii pe un traseu: cu punctele date de vechime, un operator putea depăşi maximumul de 49 de puncte chiar şi fără să înscrie o maşină nouă în competiţie.

„Cei de la ALIS şi-au cumpărat şase microbuze noi în leasing, ca să câştige traseul Cluj - Turda. Dar au aflat între timp că un alt transportator, din afara judeţului, vine cu zece microbuze noi şi de aceea vor să amâne licitaţia", a spus patronul unei companii de transport. ALIS operează în prezent traseul Cluj - Turda, prin firma Autotrust, în care este implicat Alin Popovici, numărul 7 pe lista de consilieri judeţeni propuşi de PSD pentru alegerile locale din iunie.

"Nu am formulat un răspuns la plângerea prealabilă încă, pentru că pe legea 554 a contenciosului administrativ trebuie să răspundem în 30 de zile, iar aici e implicată şi direcţia juridică a CJ. Însă după cum văd eu, ca jurist, şansele de reuşită ale plângerii sunt minimale, pentru că propunerea noastră de organizare a calendarului de atribuire nici nu are calitatea de act administrativ. Noi am mai semnat o serie de răspunsuri către firme, în care am făcut trimitere către deciziile judecătoreşti. Este limpede că nu vom putea anula licitaţia. În 2 mai expiră cele 60 de zile în care operatorii mai beneficiază de licenţe de traseu şi nu vrem ca, din cauza unora, să rămână mii de oameni fără posibilitatea de a se deplasa cu autobuzul. Cei de la ALIS m-au sunat şi pe mine. Orice presiuni ar exista, nu se mai pot face jonglerii", a spus Călin Tuluc, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Cluj.

"Problema este că nu se respectă legea, sunt numai hoţii. Instanţa a anulat parţial Hotărârea de Consiliu Judeţean şi licenţele, numai că în Legea 92 nu există termenul anulare. Având în vedere că instanţa s-a pronunţat cum s-a pronunţat, consiliul judeţean avea datoria să ceară de la tribunal lămuriri, completare de dispozitiv. Ei acum se raportează la o retragere a licenţelor, măsură care se ia din vina transportatorilor. Iar aici noi nu avem nicio vină", a declarat Liviu Jişa, patronul Tours Claus, locomotiva ALIS Grup.

Calendarul licitaţiei de anul acesta a fost programat iniţial să înceapă în 7 martie, cu comunicarea rezultatelor finale în 27 martie. Intervenţia liderul FORT Doru Marian Crăc, mobilizat de ALIS Grup (AICI), i-a determinat pe şefii consiliului judeţean să accepte atunci amânarea atribuirii, susţinând că firmele nu au timp să îşi obţină un certificat fiscal care să ateste că nu au datorii la stat pe anul 2015. Liviu Jişa, de la ALIS, este vicepreşedinte al FORT.

 

 

Comenteaza