CJ Cluj, constrâns de la Bucureşti să-şi dea acordul pentru repararea căii de rulare a aeroportului

CJ Cluj, constrâns de la Bucureşti să-şi dea acordul pentru repararea căii de rulare a aeroportului
| Foto: facebook.com/airportcluj.ro

Guvernul intervine şi "obligă" Consiliul Judeţean Cluj să îşi dea acordul pentru realizarea obiectivului de investiții "Cale de rulare paralelă cu pista".

Ministerul Transporturilor a solicitat confirmarea expresă din partea Consiliului Județean Cluj a faptului că realizarea proiectului "Cale de rulare paralelă cu pista" de către Aeroportul Internațional "Avram Iancu" Cluj se încadrează în limitele dreptului de administrare acordat aeroportului, precum și acordul expres pentru realizarea lucrărilor de către Aeroport.

Cu toate că, prin solicitarea Ministerului Transportului, forul judeţean este constrâns să emită acordul pentru realizarea investiţiei, Consiliul Judeţean Cluj specifică, în proiectul de hotărâre, că "nu va garanta împrumuturile contractate de Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj R.A. și nu va aloca din bugetul propriu al Județului Cluj sume reprezentând cofinanțări / transferuri pentru realizarea investițiilor".

Proiectul va fi supus votului consilierilor judeţeni în cadrul şedinţei consiliului judeţean de luni, 30 septembrie. 

Conducerea Aeroportului Internaţional Cluj a cerut în repetate rânduri consiliului judeţean să aprobe realizarea căii de rulare, însă solicitările au fost respinse de autoritatea tutelară.

Cale de rulare veche de 50 de ani

Potrivit conducerii aeroportului clujean, neaprobarea realizării unei noi căi de rulare generează un blocaj, întrucât calea de rulare Delta se află în exploatare de peste 50 de ani. Acest obiectiv de investiții ar putea atrage finanțare europeană în valoare de aproximativ 7 milioane de euro.

"La momentul acesta ne găsim în situaţia în care la calea de rulare, fiind de peste 50 de ani în exploatare, elemente de degradare au fost constatate de Autoritatea de Aeronautică Civilă. Avem termen ca până în 2020 să realizăm o cale de rulare nouă care să îndeplinească cerinţele privind asigurarea condiţiilor de circulare în siguranţă a aeronavelor. Pentru a-i prelungi viaţa, s-a găsit soluţia limitării aeronavelor cu greutate mai mare de 51 de tone. Dacă va trebui să o închidem, problemele se complică. Suntem în postura în care, dacă nu se va realiza calea de rulare nouă, vom pierde aproape 50% din traficul actual pe Cluj", a declarat Iuliu Pop, Director General Adjunct al Aeroportului Cluj, în iunie 2019.

Daniel Persu, numit în februarie reprezentant al CJ Cluj în Consiliul de Administraţie al Aeroportului Cluj şi suspendat din funcţie de Tribunalul Cluj în luna iunie, spunea însă, în luna mai, că nu a văzut vreun document care să ateste ceea ce spune Directorul General Adjunct:

"În masterplanul general de transport al României, aprobat prin hotărâre de guvern, la capitolul referitor la aeroporturi este prevăzut că pentru aeroportul internaţional, cum este şi cel din Cluj, suma maximă care poate fi accesată este de două milioane de euro, fonduri eligibile. Aceasta este suma maximă pentru toate echipamentele de securitate. Referitor la calea de rulare paralelă cu pista, nu am văzut nicăieri vreun document care să spună că nu mai face faţă. Noi nu urmărim sabotarea aeroportului, din contră. Gândul nostru a fost numai de a dezvolta sustenabil aeroportul".

Directorul David Ciceo a precizat că suma de care aeroportul are nevoie pentru dezvoltare este mai mare decât cea prevăzută în buget şi că regia este eligibilă pentru absorţbia mai multor bani europeni afirmând, în mod repetat, că membrii Consiliului Administrativ urmăresc să saboteze dezvoltarea aeroportului. 

"Aeroportul este eligibil pentru 70 de milioane de euro fonduri europene, nu corespunde realităţii că doar două milioane de euro. În ceea ce priveşte calea de rulare, aceasta este pista veche, în funcţiune din 1968. Ne-a impus imperativ Autoritatea Aeronautică Civilă să facem o cale de rulare nouă până în 2020, avem documentaţia în acest sens, însă Consiliul de Administraţie nu vrea să ţină cont de aceasta.

Dacă nu facem o cale de rulare nouă, traficul va scădea cu 50%, conform estimărilor. Pentru această cale de rulare putem să obţine 7 milioane de euro, fonduri europene nerambursabile. Prin faptul că în mod nejustificat, în ultima şedinţă, cei trei membri ai CA nu au dorit, prejudiciază aeroportul şi sabotează dezvoltarea acestuia. În ceea ce priveşte celelalte fonduri europene, suntem eligibili, e o concurenţă între aeroporturi, după principiul primul venit, primul servit în ceea ce priveşte fondurile europene, echipamentul de securitate trebuie să îl depunem cel mai târziu până la 1 iulie.

Ministerul Transporturilor ne-a solicitat imperativ să conţină hotărârea Consiliului de Administraţie o frază prin care orice alte costuri intervin să şi le asume Regia. La fel au făcut toate aeroporturile. Este concurenţă în a obţine fondurile europene. Consiliul de Administraţie, în mod nejustificat, a refuzat să pună această frază. Efectiv, prin neadoptarea acestor investiţii, se sabotează aeroportul, se pune în pericol traficul şi siguranţa. Există pericolul să pierdem fondurile europene şi prin acţiunile Consiliului de Administraţie din ultima şedinţă se împiedică dezvoltarea aeroportului. (...) Suntem eligibili pentru fonduri europene. E total fals ce spune Persu. Avem confirmarea de la Ministerul Transporturilor. Scopul e de a sabota aeroportul.", a spus Ciceo.

Comenteaza