Cinci pentru zece autobuze. Câţi bani ar urma să plătească CTP

Cinci pentru zece autobuze. Câţi bani ar urma să plătească CTP
Licitaţia pentru cele zece autobuze noi pe care vrea să le cumpere Compania de Transport Public Cluj nu şi-a desemnat câştigătorul, deşi a trecut o lună şi jumătate de la deschiderea plicurilor cu ofertele. ZIUA de CLUJ vă spune ce conţineau plicurile şi care sunt problemele cu care se confruntă comisia de licitaţie.

27 octombrie a fost într-o zi de luni. Atunci s-au deschis ofertele pentru cele zece autobuze noi scurte: cinci companii şi-au arătat intenţia de a livra Clujului aceste maşini. Comisia de licitaţie avea la dispoziţie 20 de zile să se dumirească în legătură cu ofertele sau, dacă nu, să ceară lămuriri de la firme; apoi trebuia să anunţe câştigătorul. Numai că, în 16 noiembrie, comisia nu a putut lua o decizie, aşa că a cerut prelungirea termenului cu încă o perioadă de 20 de zile. Conform legii, are acest drept o singură dată, pe baza unei note justificative a motivelor întârzierii pe care este obligată sa o trimită tuturor participanţilor la licitaţie. În 6 decembrie, de Moş Nicolae, trebuia să avem câştigătorul, dar contractul nu a fost lăsat în ghetuţele nici unui ofertant. În aceste condiţii, oricare dintre firme poate deja face contestaţie la licitaţie, la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.

ZIUA de CLUJ l-a întrebat de mai mult ori despre licitaţie pe directorul Liviu Neag, iar acesta a spus că nu face parte din comisia de licitaţie şi vrea să îi lase pe colegii lui să îşi ducă mandatul la bun sfârşit. Neag a mărturisit că speră să primească un rezultat până la Crăciun.

Unul dintre principalele motive pentru care rezultatul se lasă aşteptat este legat de sincronizarea cu sistemul de ticketing. Conform caietului de sarcini, autobuzele trebuie să fie dotate cu validatoare funcţionale şi racordate la sistem, numai că acest sistem nu există încă. Programul este în lucru la societatea braşoveană CS Vision, iar companiile care doresc să livreze autobuze au fost trimise să discute cu conducerea acestei companii. Din preţul final al maşinilor, undeva la 5.000, chiar 6.000 de euro este preţul computerului de bord şi validatorului dual de tichete.

ZIUA de CLUJ vă prezintă în exclusivitate preţul ofertelor, rotunjit. Sumele sunt exprimate în lei, au fost calculate în ofertă în euro la valoarea din data de 17 octombrie 2014 (4,4209 lei/euro), dar noi vi le prezentăm la cursul BNR de joi dimineaţa (4,4738 lei/euro).

1. Mercedes 944.000 de lei (cca. 211.000 de euro)
2. Briaris (Iveco) 930.000 de lei (cca. 208.000 de euro)
3. Solaris 914.000 de lei (cca. 204.000 de euro)
4. Isuzu Anadolu 893.000 de lei (cca. 200.000 de euro)
5. BMC (Eurobus)  701.000 de lei (cca. 157.000 de euro)

Preţurile nu includ TVA.

Preţul ofertei contează în proporţie de 65% în stabilirea punctajului câştigătorului. În calcul mai sunt luate valori precum consumul de carburant, costurile cu poluanţii, perioada de garanţie şi raportul masei utile raportat la masa maximă admisă.

Aşadar, CTP va trebui să achite între 1,6 şi 2,1 milioane de euro, plus TVA, pentru toate cele zece autobuze, în funcţie de numele câştigătorului. Favorită la câştigarea licitaţiei pare să fie, şi aici, compania poloneză Solaris, cea care a furnizat CTP 40 de autobuze noi articulate, în urma unei licitaţii organizate de primărie.

Despre licitaţie s-a discutat şi la ultima şedinţă a Consiliului de administraţie al CTP. Liviu Neag şi directorul economic al companiei le-au explicat membrilor CA că au temeri în legătură cu unii ofertanţi. "Domnului Neag i s-a părut că unele societăţi nu prezintă suficiente garanţii că pot să construiască autobuzele. S-a îndoit că acestea sunt sincere şi transparente şi că au capacitatea de a realiza produse performante. Dânsul ne-a spus că se mai studiază ofertele şi că alegerea trebuie să fie cea mai bună, în condiţiile în care pretenţiile călătorilor sunt tot mai mari", a relatat unul dintre membrii Consiliului de administraţie.

Autobuzele vor avea cele mai noi şi mai moderne dotări tehnice: motor diesel Euro 6 (cu cel mai redus grad de poluare), podea joasă, rampă şi alte dotări pentru persoanele cu dizabilităţi, computer bord, camere video interior şi exterior, aer condiţionat sau validatoare duale pentru bilete.

Comenteaza