Cât costă modernizarea zonei din preajma străzii Regele Ferdinand și a scuarului CEC

Cât costă modernizarea zonei din preajma străzii Regele Ferdinand și a scuarului CEC
Cât costă modernizarea zonei din preajma străzii Regele Ferdinand și a scuarului CEC

Primăria a estimat costurile pentru modernizarea unei zone extrem de importante a orașului, strada Regele Ferdinand și mai multe artere mici.

 

Consiliul Local dezbate miercuri proiectul propus de Primărie, privind aprobarea documentației și a indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții „Creșterea și îmbunătățirea spațiului pietonal în zona urbană – Modernizarea străzilor Regele Ferdinand, Emile Zola, Sextil Pușcariu, Tipografiei (tronsoanele 1 și 3) și a scuarului C.E.C., din municipiul Cluj-Napoca, județul Cluj”. În total, este vorba despre modernizarea a 874,44 de metri liniari de străzi din centrul Clujului.

Demersul are ca scop atragerea de fonduri europene nerambursabile pentru acest obiectiv. S-a identificat axa din Programul Operațional Regional de unde se pot atrage fonduri: axa prioritară 4, obiectivul specific 4.1 - Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă. ”La depunerea cererii de finanțare se solicită aprobarea indicatorilor tehnico-economici în Consiliul Local”, se arată în referat.

21.683.248,08

de lei este suma estimată de către Primărie pentru modernizarea acestor străzi. În euro, vorbim de circa 4,6 milioane.


Specialiștii Primăriei au stabilit că proiectul poate fi implementat în cel mult doi ani, din care 11 luni sunt destinate efectiv execuției.

Proiectul de modernizare a străzilor Regele Ferdinand, Emile Zola, Sextil Pușcariu, Tipografiei (tronsoanele 1 și 3) și a scuarului C.E.C. a fost conceput de o serie de arhitecți clujeni, reuniți sub numele Asiza. Ideile au fost prezentate inclusiv în cadrul unei dezbateri organizate de Centrul de Inovare și Imaginație Civică (CIIC).

Iată principalele modificări. Pe Regele Ferdinand, se păstrează cele trei benzi actuale. Modificarea importantă este că pe o bandă, dinspre Bd. 21 Decembrie spre Piața Mihai Viteazu, vor putea circula numai mijloacele de transport în comun. În fața magazinului Central se va realiza o piațetă; tot acolo se va păstra o stație cu refugiu pentru troleibuze și autobuze.

Taximetrele vor fi mutate de pe Ferdinand pe Tipografiei, de unde vor dispărea locurile de parcare la bordură. Pe ambele laturi ale străzii vor exista benzi pentru biciclete, iar la capetele străzii vor fi, în paralel, treceri pentru pietoni, dar și pentru biciclete. În plus, este prevăzută o a treia trecere pentru pietoni/biciclete, în zona Poștei. Arhitecții au imaginat un aliniament de 54 de arbori pe ambele părți ale străzii. În zona unde trotuarul este mai larg, se vor amenaja și bănci, respectiv standuri de biciclete și trotinete electrice.


Emile Zola va fi în cea mai mare parte cu shared space; asta înseamnă că mașinile de aprovizionare și ale riveranilor pot intra, dar nu pot staționa. Aceeași situație a fost prevăzută și pe Sextil Pușcariu. De la intersecția cu Pușcariu, strada Emil Zola va deveni complet pietonală. Vor fi prevăzuți stâlpi retractabili, pentru acces în cazuri de forță majoră. Ambele străzi au fost gândite cu arbori.


Pe Tipografiei nu vor fi permise parcările. Mașinile vor putea circula, dar au fost prevăzuți stâlpișori pe marginea carosabilului pentru a nu putea staționa. Doar în dreptul magazinului Central, așa cum spuneam, va exista o zonă care va funcționa ca stand de taxi.


În capătul dinspre str. Cuza Vodă - Brassai este propus un taluz înierbat. Scuarul din zona CEC se schimbă radical. A fost imaginată o zonă de acces rapid la blocuri, un loc pentru staționarea mașinilor de transport valori, dar și o zonă de repaus, dar cu deschidere la strada Cuza Vodă. Vor fi bănci pe toată lungimea zonei de acces și - important - s-a propus mutarea statuii lui Alexandru Ioan Cuza în mijlocul piațetei.

 

 

Comenteaza