Care va fi viitorul Aeroportului Internațional din Cluj. Ordonanța de Urgență care agită apele
- Scris de Sergiu Vlăgea
- azi, 17:08
- Administraţie
- Ascultă știrea

Consiliul Județean Cluj anunță că a luat act de noile prevederi legislative referitoare la organizarea corporativă a întreprinderilor publice. Regia Autonomă Aeroportul Internațional "Avram Iancu" Cluj, care desfășoară în acest moment atât activități de servicii publice cât și activități comerciale, este vizată în mod direct de aceste schimbări.
Conform noilor prevederi legislative, regiile autonome se pot reorganiza de către autoritățile publice tutelare competente prin divizarea activităților de serviciu public de cele comerciale.
Legea prevede ca activitățile comercial divizate să fie organizate în societăți pe acțiuni, sau în societăți cu răspundere limitată.
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 22/2025 (pentru modificarea şi completarea OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, a Legii nr. 187/2023 pentru modificarea şi completarea OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, precum şi pentru abrogarea unor dispoziţii din acte normative), care la art. IV prevede:
"În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă (n.n. până la data de 08.10.2025), autorităţile publice tutelare şi consiliile de administraţie ale întreprinderilor publice regii autonome vor aproba măsurile necesare pentru punerea în aplicare a dispoziţiilor art. IV alin. (1) din Legea nr. 187/2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările şi completările ulterioare, în caz contrar urmând a se aplica sancţiuni”.
Având în vedere cele de mai sus, a fost înaintat plenului Consiliului Județean o informare privind normele juridice, urmând ca acesta să analizeze direcția de urmat.
Reprezentanții forului administrativ județean menționează că singura regie autonomă din subordinea Consiliului Județean Cluj este R.A. Aeroportul Internațional "Avram Iancu" Cluj, care desfășoară în acest moment atât activități de servicii publice cât și activități comerciale.
Într-o primă etapă, în baza acestei informări, se va constitui o comisie de consilieri care va elabora un raport de analiză privind căile de urmat privind reorganizarea acestei instituții, urmând a fi luată o decizie în termenul prevăzut de lege.
Reprezentanții Aeroportului Internațional Cluj au transmis că nu este oportună transformarea regiei în societate pe acțiuni
Printr-o adresă din luna martie a acestui an, Consiliul Județean Cluj a solicitat Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj R.A. exprimarea unui punct de vedere cu privire la posibilitatea divizării activităților de serviciu public prestate, de cele comerciale.
„Din Procesul-verbal nr. 5/08.04.2025, încheiat cu ocazia ședinței extraordinare a Consiliului de Administrație al Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj R.A., rezultă faptul că s-a prezentat Studiul de impact privind transformarea R.A. Aeroportul Internațional Avram Iancu, din regie autonomă, în societate listată la Bursa de Valori.
Totodată, s-a consemnat că «membrii Consiliului de administrație au luat act de concluziile studiului și au hotărât, în unanimitatea celor prezenți, că nu este oportună transformarea regiei în societate pe acțiuni în acest moment».
Astfel, prin Hotărârea nr. 5.1 din 08 aprilie 2025, Consiliul de Administrație a aprobat în unanimitatea celor prezenți, că transformarea regiei în societate pe acțiuni nu este oportună în acest moment.
„Având în vedere dispozițiile art. IV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 22/2025 este necesar ca în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a acestei ordonanțe, respectiv până la data de 08.10.2025, să se adopte o decizie cu privire la menținerea formei actuale de organizare sau reorganizarea regiei autonome în societate pe acţiuni, prin divizarea activităţilor de serviciu public de cele comerciale și adoptarea măsurilor care se impun”, a transmis șeful CJ Cluj, Alin Tișe.
Tișe a semnalat în urmă cu ceva vreme problema de la Aeroportul Cluj: “Are un președinte de CA care este vânător, sau ce o fi”
Amintim, tensiunile dintre conducerea Consiliului Județean Cluj și conducerea Aeroportului Internațional Cluj nu sunt noi.
Bugetul Aeroportului Internațional „Avram Iancu” din Cluj a fost aprobat cu greu la ședința din luna martie a forului administrativ județean, după ce consilierii județeni au avut multe întrebări și neclarități, iar unul dintre ei a atras atenția asupra unei cheltuieli ciudate a aeroportului.
„Este un subiect pe care nu aș vrea să-l dezbat. Pentru mine este un subiect închis. Îmi doresc o relație normală așa cum am spus-o mereu. Dacă consilierii județeni au întrebări sau vor să remedieze situația, să o facă. Nu vreau să discut despre un conflict între unii și alții, pentru că nu există. Aeroportul trebuie să-și asume rolul de instituție care aparține de CJ, iar consilierii județeni aleși nu pot vota orice proiect în orice condiții deoarece nu sunt marionete.
Problema mea fundamentală nu este cea a managerilor în mod special, ci a Consiliilor de Administrație (CA). Ele reprezintă Consiliul Județean. Cei din CA sunt cei care, practic, au ierarhia în fața directorului. CA stabilește liniile directoare și proiectele majore pe care le derulează. De exemplu, Aeroportul Cluj are un președinte de CA care este vânător, sau ce o fi (Federiga Viorel – n.red.).
De 10 ani nu am avut un telefon de la el pentru a se consulta cu noi, cu CJ, despre oportunitatea unei investiții, despre decizia pe care să o ia, în condițiile în care el este mandatat de CJ ca să facă acest lucru.În viitor lucrurile trebuie lămurite. Astăzi CA sunt conduse de manageri, nu ele conduc managerii. De aici vine această anomalie. Ei sunt supuși directorului, iar directorul face ce dorește. Orice spui despre aeroport, în secunda doi ți se spune că pică avioanele sau că trebuie dați oameni afară. Toți consilierii județeni care au sesizat problemele au fost bine intenționați”, spunea, la acea vreme, Alin Tișe.