Bugetare participativă. Cine analizează proiectele, cum se votează şi ce se întâmplă cu propunerile ce depăşesc 150.000 de euro

Bugetare participativă. Cine analizează proiectele, cum se votează şi ce se întâmplă cu propunerile ce depăşesc 150.000 de euro
Proiectele clujenilor înscrise în cadrul programului de bugetare participativă vor putea fi votate începând cu 2 octombrie, pentru această etapă fiind nevoie de un cont de utilizator pe platforma dedicată - www.bugetareparticipativa.ro.

Au fost înscrise 338 de propuneri, cele mai multe vizând traficul și mobilitatea în general. Conform municipalităţii, propunerile se împart în şase categorii, după cum urmează: 

1. Alei, trotuare şi zone pietonale - 68
2. Mobilitate, accesibilitate şi siguranţa circulaţiei - 83
3. Spații verzi și locuri de joacă - 57
4. Amenajare spaţii publice (mobilier urban, iluminat public) - 47
5. Infrastructură educațională și culturală - 44
6. Oraşul digital - 39

Câteva cifre legate de utilizarea platformei www.bugetareparticipativa.ro, de la lansarea procesului din 17 iulie și până la încheierea primei etape, în 20 august:

- 9.577 utilizatori (persoane care au accesat platforma în acest interval de timp)
- 271.910 accesări
- 5 minute și 3 secunde - durata medie de stat pe platformă pentru un utilizator
- rata de respingere (bounce rate) - 0,02%, adică aproape toți cei care au intrat pe platformă au fost interesați de conținut
- 18 - numărul mediu de pagini pe care un utilizator l-a vizitat cât a fost pe site
- 530 persoane și-au făcut cont pe platformă până acum

Vizitatorii platformei, după vârstă:

53,50% - 25-34 ani
25,21% - 35-44 ani
8,80% - 18-24 ani
7,11% - 45-54 ani
3,69% - 55-64 ani
1,69% - 65+

Ce urmează

Începând de luni, 21 august, s-a intrat în etapa de analiză a propunerilor de proiecte, conform calendarului anunțat:

- 17 iulie - 20 august - depunere proiecte
- 21 august - 1 octombrie - analiză proiecte
- 2 octombrie - 22 octombrie - prima etapa de vot
- 23 octombrie - 29 octombrie - validare vot I
- 30 octombrie - 19 noiembrie - a doua etapă de vot
- 20 noiembrie - 26 noiembrie - validare vot II
- 27 noiembrie - afișare rezultate finale

Posibilitatea de a face cont (pentru cei care locuiesc, muncesc sau studiază la Cluj-Napoca și au împlinit 18 ani) rămâne deschisă pe platforma bugetării participative pe tot parcursul etapei de analiză. Contul pe www.bugetareparticipativa.ro este necesar în etapa de vot.

Ce prevede regulamentul procesului pentru etapa de analiză

1. Analiza tehnică şi juridică a propunerilor este realizată de către Primăria Cluj-Napoca, ale cărei servicii verifică conformitatea acestora cu standardele prezentului regulament şi cu alte reglementări legale în vigoare, precum și fezabilitatea tehnică.

2. Propunerile care îndeplinesc condițiile de eligibilitate pot suferi ajutări tehnice din partea Primăriei Municipiului Cluj-Napoca, dacă este necesar.

3. Similitudinea conținutului sau proximitatea geografică poate duce la integrarea diferitelor propuneri într-un singur proiect.

4. Proiectele care contravin prevederilor legale în vigoare nu vor fi incluse în procesul de bugetare participativă și nu vor fi publicate pe site-ul www.bugetareparticipativa.ro.

5. Echipa tehnică de evaluare a proiectelor este formată dintr-un reprezentant ale următoarelor departamente din cadrul Primăriei municipiului Cluj-Napoca:

- Direcția tehnică
- Direcția ecologie urbană și spații verzi
- Direcția juridică
- Direcția generală de urbanism
- Direcția patrimoniul municipiului și evidența proprietății
- Direcția generală comunicare, dezvoltare locală și management proiecte
Coordonare: primarul municipiului Cluj-Napoca.

7. Toate propunerile și documentele care le-au fost atașate devin proprietatea Municipiului Cluj-Napoca.

Observații:

- În cazurile în care au fost depuse proiecte cu același obiect sau obiecte similare, conform regulamentului procesului, în etapa de analiză specialiștii primăriei vor comasa aceste tipuri de propuneri și le vor supune la vot ca proiect unic, cu înștiințarea prealabilă a deponenților.

- Comisia tehnică va analiza fiecare propunere și va încerca să găsească cea mai bună formulă de îmbunătățire a propunerii de proiect, astfel încât să poată să fie supus la vot.

- Foarte multe proiecte vizează aspecte legate de trafic și mobilitate: înființare sensuri unice, construire de pasaje subterane și supraterane, restricționarea accesului auto în zona centrală, pietonalizarea diferitelor străzi din zona centrală, ceea ce evidențiază faptul că principala problemă a clujenilor rămâne traficul. Multe dintre aceste propuneri depășesc bugetul de 150.000 de euro (cu taxa pe valoarea adăugată inclusă), dar vor rămâne în analiza primăriei.

La finalul perioadei de analiză vor fi publicate mai multe informații, odată cu lista proiectelor supuse votului. Prima etapă de vot începe luni, 2 octombrie.

Rezultatele finale vor fi afişate în 27 noiembrie, iar proiectele câştigătoare pot primi o finanţare maximă de 150.000 de euro, inclusiv TVA, bani alocaţi din bugetul local al municipiului Cluj-Napoca, iar implementarea acestora va începe în 2018.

Comenteaza