Boc mai vine cu un tunel pe sub Cluj. De 330 de milioane de euro

Boc mai vine cu un tunel pe sub Cluj. De 330 de milioane de euro
Un consultant pe probleme de infrastructură şi o companie franceză au schiţat pentru primărie, contra a 14.000 de euro, un proiect care să rezolve probleme de circulaţie din mijlocul oraşului. Investiţia vizează amenajarea unui tunel de 2,7 km pe sub centrul municipiului.

Primarul Emil Boc spune că nu îşi poate asuma în acest mandat un asemenea proiect, mai ales că acesta ar presupune şase ani pentru pregătire şi peste patru ani pentru realizare. O soluţie pentru traficul din centru va rezulta după ce datele prezentate de francezi vor fi analizate de specialişti. Pentru finanţare, singura variantă o reprezintă fondurile europene.

Bernard Falconnat şi compania Egis au prezent, ieri, administraţiei locale şi specialiştilor din Comisia Tehnică de Amenajarea Teritoriului şi Urbanism (CTATU) un fel de studiu de prefezabilitate pentru amenajarea unui tunel pe traseul Clinicilor - Bd. 21 Decembrie 1989 de 2,7 km, care va avea ca rezultat posibilitatea transformării centrului în zonă pietonală (Piaţa Unirii - Piaţa Avram Iancu) şi cea de amenajarea de parcări subterane - sub Bd. Eroilor. Desigur, pe scheme financiare separate de costurile realizării acestui pasaj subteran de subtraversare.

Egis a prezentat trei propuneri pentru pasajul subteran care ar rezolva probleme de trafic din oraş. Dintre acestea, cea mai ieftină şi cea mai fezabilă, ar fi cea a unui tunel subteran de 2,7 km între intersecţia Clinicilor-Moţilor până în Mărăşti, în zona sediului BRD. Acesta ar urma să aibă o lăţime de 14 metri, cu două benzi pe sens, gândit pentru viteze de circulaţie de 80 de kilometri pe oră, să fie destinat exclusiv circulaţiei autovehiculelor şi să aibă ca puncte fierbinţi pieţele Unirii şi Avram Iancu unde să fie dezvoltate ieşiri şi scări de acces spre suprafaţă. Pentru această propunere sunt necesare devieri de reţele de utilităţi. Per total, investiţia este estimată la 329 de milioane de euro. Celelalte variante sunt mai complexe, cu căi subterane suspendate şi separate pentru cele două sensuri de circulaţie E-V şi V-E şi presupun investiţii de 342, respectiv 492 de milioane de euro. Pentru realizarea tunelului sunt necesare 53 de luni, cu 2-3 luni în care traficul ar fi închis total în zona centrală a oraşului, plus o perioadă de pregătire de şase ani. "Avem foarte multe răspunsuri după acest studiu la problemele Clujului, dar şi mai multe întrebări. Este un proiect care necesită o coordonare fără precedent în istoria Clujului. Însă din orice rezolvare parţială, fără să gândeşti soluţii pentru amenajarea pietonală a centrului dar şi a parcărilor subterane, rezultă un dezastru", a menţionat arhitectul Şerban Ţigănaş membru al CTATU. „Compania a venit la mine anul trecut în decembrie şi am încheiat un contract de consultanţă pentru acest studiu. Vaoarea este de 14.000 de euro. Este o variantă pe care specialiştii o vor analiza. Un astfel de proiect este unul major, de importanţă naţională, care se poate face din resurse europene, pe două exerciţii de finanţare. Eu nu pot spune că îmi voi asuma un astfel de proiect în actualul mandat. Trebuie analizate toate implicaţiile. Fie că această variantă va fi, fie alta care va rezulta în urma analizelor, vom vedea", a spus primarul Emil Boc.

Bernard Falconnat este expert pe probleme de infrastructură, preşedinte al comisiei pentru editarea normelor pentru lucrări subterane, a făcut proiecte pentru 1.000 km de autostrăzi din 50 de ţări, are la activ 100 de tuneluri, 15 viaducte de peste 500 m, 500 de lucrări de artă, dar şi lucrări similare cu propunerea făcută pentru Cluj la Lyon, Moscova, Kiev, Sydney, Dublin sau Sankt Petersburg. Egis oferă consultanţă pe proiecte de infrastructură.

Tunelul pe sub centrul oraşului care ar rezolva probleme de trafic din Cluj-Napoca nu este la prima strigare. Administraţia locală a mai contractat un consultant, în 2008, Arcadis Gedas - TGH, la preţul de 1,09 milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată, pentru un proiect de pasaj rutier subteran pe sub centrul istoric pe ruta Moţilor-21 Decembrie. Cele două firme urmau să finalizeze proiectul în 357 de zile. În 2009, după ce în ultima variantă propusă, urma să elimine 16 case de pe str. Clinicilor, proiectul tunelului ajunsese deja în sertarele oficialilor primăriei. Costurile tunelului de 2 km erau de 100 de milioane de euro, sumă avansată la momentul prezentării studiilor de urbanism, metoda de realizare fiind prin săpătura închisă. La începutul acestui an, Boc a scos din sertar varianta şi a anuţat că primăria vrea să studieze fezabilitatea acestui pasaj subteran dar şi posibilitatea de a accesa fonduri europene pentru realizarea lui.

 

 

Comenteaza