Bicicletele au ajuns în staţii. Deocamdată doar pentru voluntari

Bicicletele au ajuns în staţii. Deocamdată doar pentru voluntari
Bicicletele din cadrul proiectului bike-sharing au ajuns, începând de joi, pe străzile Clujului. Cu o întârziere de doi ani faţă de data la care ar fi trebuit ca reţeaua de staţii self-service de închiriere a vehiculelor cu două roţi să fie funcţională.

Bicicletele din cadrul proiectului bike-sharing au ajuns, în sfârşit, pe străzile Clujului. Pentru început însă, timp de două luni, la noile biciclete vor avea acces numai cei 100 de voluntari. Într-o primă fază sunt scoase din depozit 240 de biciclete, în perioada testărilor fiind disponibile numai 20 de staţii funcţionale.

"Astăzi (joi, n. red.)  începe testarea programului bike-sharing. Sunt 250 de biciclete care au intrat în testare, sunt 20 de staţii pe care se operează şi scopul acestui program pilot în care sunt implicaţi 150 de voluntari este acela de a vedea cum funcţionează, ce dificultăţi, ce probleme apar şi  de a îi ruga pe toţi participanţii la trafic, pietoni, biciclişti, şoferi, să aibă înţelegere unii faţă de alţii, să coexistăm , pentru că peste tot în lume trăim doar prin înţelegere şi responsabilitate. Bicicleta reprezintă un mod de viaţă pentru foarte mulţi oameni şi trebuie să acceptăm acest lucru şi să încurajăm transportul alternativ", a declarat primarul Emil Boc, la Napoca FM.

Bicicletele puse la dispoziția clujenilor ar urma să fie închiriate gratuit doar timp de o oră, iar dacă nu este predată la stand în intervalul de timp menționat, utilizatorul bicicletei trebuie să plătească o taxă cuprinsă între 2 şi 80 de lei. Regulamentul poate fi consultat pe site-ul primăriei, existând posibilitatea să fie îmbunătăţit dacă este cazul.

"O oră se apreciază că poţi să o foloseşti, să te deplasezi dintr-un loc în altul al oraşului, dar nu mergi şi o laşi la uşa cârciumei şi ai uitat de ea şi o laşi acolo o zi întreagă fără să poată să o mai utilizeze altcineva", a precizat Boc.

Conform aceluiaşi regulament, dacă echipamentul dispare din cauza utilizatorului, acesta va trebui să achite o sancțiune penalizatoare de 650 lei reprezentând contravaloarea prețului total de achiziţie al bicicletei.

Utilizatorii pot consulta o hartă interactivă pe site-ul clujbike.eu, unde pot vizualiza fiecare staţie în parte şi unde găsesc informaţii în timp real despre numărul de biciclete disponibile, dar şi despre numărul locurilor goale.

 

Image and video hosting by TinyPic

Prin intermediul acestui proiect, clujenii se vor putea deplasa cu bicicleta, pe baza unui card emis la cerere, care permite ridicarea din stație a unei biciclete şi depozitarea în punctul de sosire. Conform datelor oferite la începutul proiectului, vor exista 6.000 de carduri, iar sistemul va fi gestionat de două servere care se vor afla la Primăria Cluj-Napoca. 

Istoria proiectului bike-sharing este una complexă și întortocheată. De-a lungul timpului au fost înregistrate mai multe blocaje din cauza contestațiilor, dar și din cauza problemelor tehnice din proiect sau a necesității unor lucrări suplimentare.

Proiectul bike-sharing a presupus realizarea a 50 de staţii (43 în Cluj-Napoca, 4 în Floreşti şi 3 în Apahida) de închiriere de biciclete, dar şi amenajarea unor piste şi trasee funcţionale. Reţeaua de staţii self-service de închiriere biciclete are în vedere stimularea folosirii bicicletelor ca mijloc de transport alternativ, în vederea îmbunătăţirii mobilităţii urbane, reducerea traficului auto şi dezvoltarea transportului ecologic.

Proiectul se ridica iniţial la valoarea de peste 17 de milioane de lei, o mare parte din bani provenind de la Uniunea Europeană, iar restul de la Guvern şi de la beneficiar, adică cele trei primării clujene. Bicicletele, cartelele şi semnele de circulaţie sunt considerate a fi cheltuieli neeligibile pentru proiect, acestea fiind suportate de municipalitate. Între timp, alte contracte au generat noi costuri.

Iată staţiile disponibile:

 

Image and video hosting by TinyPic

Comenteaza