Angajaţii aeroportului au protestat în faţa Consiliului Judeţean Cluj. Aceştia se tem că vor rămâne fără locuri de muncă

Angajaţii aeroportului au protestat în faţa Consiliului Judeţean Cluj. Aceştia se tem că vor rămâne fără locuri de muncă
Sindicaliştii şi angajaţii Aeroportului Internaţional Cluj s-au adunat în faţa Consiliului Judeţean (CJ) Cluj pentru a protesta împotriva intenţiei de a bloca finanţarea de 50 de milioane de lei. Mai bine de două ore, protestatarii au fluierat şi au scandat mesaje dure către conducerea CJ.

Aproximativ 200 de sindicalişti şi angajaţi ai Aeroportului Internaţional Avram Iancu Cluj (AIAIC) au protestat timp de două ore, în cursul zilei de joi, în faţa Consiliului Judeţean (CJ). Principalul motiv care i-a scos pe angajaţi în stradă este reprezentat de garantarea unui credit de 50 de milioane de lei privind investiţia pentru pista de 2.100 m a aeroportului. 

"Este un protest anunţat cu mai bine de două săptămâni în urmă. În principal, protestăm pentru deblocarea hotărârii numarul 19 din ianuarie 2014 prin care se asigura garantarea unui credit intern de către CJ, în valoare de 50 de milioane de lei, sumă necesară pentru a acoperi plăţile scadente pentru investiţii care au fost cercetate, recepţionate şi avizate de către autoritatea aeronautică. CJ a promis că asigură banii de la buget, au intervenit apoi cheltuieli cu alte obiective şi nu am mai putut să trimită banii, fapt pentru care au trimis aeroportului şi adresă prin care rezulta că se solicită achitarea aeroportului din venituri proprii sau din creditare.

Odată ce au aprobat prin CJ garantarea, această hotărâre nr. 19 din ianuarie a început să producă efecte, în baza ei s-au derulat licitaţii pentru asigurea de către o bancă, s-a semnat un acord tripartit între CJ, AIAIC şi bancă pentru suma de 50 de milioane de lei, pe 20 de ani, şi mai urma să fie perfectat un acord între bancă şi consiliu ca girant, ceea ce nu s-a mai întâmplat. Efectiv nu ni se asigură bani. Noi am propus două variante simple: ori să ni se asigure bani, chiar şi în tranşe, ori să se convoace o adunare extraordinară a CJ cu un singur punct pe ordinea de zi, aceea a hotărârii nr. 19", a declarat Gabriel Ene, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Aeroportuare din România.

Reprezentanţii sindicatelor se tem că, dacă nu se ajunge la un consens, AIAICriscă să fie închis. Angajații au venit în faţa sediului CJ cu pancarte inscripționate cu mesaje dure la adresa instituţiei, prin care cer conducerii să nu blocheze activitatea aeroportului: "Aeroport=Dezvoltare", "Blocarea aeroportului Cluj va fi responsabilitatea dumneavoastră!", "Nu blocaţi aeroportul Cluj!" şi "Vrem dezvoltare, nu vrem blocare!".

Sindicaliştii susţin că nedecontarea biletelor la ordin poate duce la blocarea conturilor. „A fost informat CJ, printr-o adresă care s-a transmis și sindicatului prin care este copie după toate biletele la ordin, care sunt scadente în 30 august și este vorba de 5 milioane de lei, care sunt în circuit bancar. Unele facturi la care se referea ieri domnul Oleleu  - dacă se va negocia un contract și se va perfecta un act - au fost doar discuții cu băncile, dar nu a fost încheiate documente finale. Aici e problema: noi am solicitat o situaţie clară, să nu se ajungă în situaţia prea târzie de a se ajunge la blocarea conturilor", declară Angela Şuta, preşedinte al sindicatului clujean.

„Prin lipsa de disponibil în cont pentru decontarea biletelor la ordin, deținătorul se duce cu el la judecătorie, judecătorul verifică doar forma, eventual dacă este bine executat, și devine titlu executoriu, el produce efectele şi la bancă. În acest mod, celelalte plăți curente care înseamnă salarii, cheltuieli de regie, alte contracte nu vor mai putea fi decontate. Nefiind decontate se poate produce riscul în lanț ca noi să contribuim la insolvența altor firme. Problema este că procedura de insolvenţă o poate cere oricare firmă", a mai spus Șuta.

Înarmaţi cu cartoane şi pancarte, sindicaliştii s-au strâns în faţa CJ şi au scandat timp de două ore. Cei aproape 200 de protestatari au scandat împotriva conducerii judeţului, respectiv a celor pe care îi consideră responsabili. De asemenea, sindicaliştii i-au cerut demisia lui Ioan Oleleu. "Este un drept al dânşilor, însă nu am să renunţ", spune vicepreşedinte CJ Cluj.

Atât miercuri, cât şi joi conducerea CJ i-a asigurat pe protestatari că nu există niciun pericol ca aeroportul să îşi închidă porţile, însă vorbele autorităţilor clujene par să nu îi impresioneze pe sindicalişti. "Cu referire la ce spunea Oleleu, că nu se va închide aeroportul, el vorbeşte în nume propriu, nu poate vorbi în numele unei bănci. S-au emis deja biletele la ordin care sunt scadente", adaugă Ene.

Mai bine de o oră şi jumătate, conducerea CJ a discutat cu reprezentaţii sindicatelor în vederea găsirii unei soluţii în ceea ce priveşte situaţia AIAIC, însă cele două părţi nu au ajuns la vreun rezultat.

"Deocamdată nu am ajuns la niciun consens. Nu am reuşit să lămurim nimic; se caută soluţii până mâine, vineri avem o întâlnire la prefectură, iar în funcţie de rezultate vom hotărî dacă se continuă protestele", a declarat Ene, după discuţia cu vicepreşedinţii Ioan Oleleu şi Vakar Istvan.

„Aeroportul este un obiectiv important, e nevoie ca instituţiile statului să îşi spună cuvântul vizavi de anumite suspiciuni care sunt acolo. Am încercat de la început să despărţim lucrurile, ceea ce înseamnă ancheta care este în curs de desfăşurare şi buna funcţionare a aeroportului. Afirm, aşa cum am afirmat-o de fiecare dată, că nu există pericol pentru închiderea AIAIC.

Este un obiectiv important se caută soluţii în continuare pentru a se găsi variantele vizavi de plăţile care trebuie efectuate, dar e nevoie să găsim acele soluţii legale, astfel încât, atunci când se va vota în final o astfel de decizie, să fie în cunoştinţă de cauză.

Am solicitat în continuare materiale de la entităţile implicate, nu au venit încă toate, e nevoie să discutăm pe tot ceea ce înseamnă situaţii de facturi şi contracte. Mâine vom avea o serie de discuţii, iar personalul tehnic din CJ lucrează pentru a găsi soluţii. Concret, până la clarificarea tuturor problemelor să se ia toate măsurile încât plăţile care urmează să fie garantate, să nu existe nicio suspiciune vizavi de legalitatea lor", declară Oleleu.

Reprezentanţii CJ au anunţat existenţa unor suspiciuni de fraudă cu privire la construirea pistei de 2.100 m, cu menţiunea că Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) a demarat o anchetă în acest sens. În momentul de faţă, personalul CJ lucrează la găsirea unor soluţii pentru clarificarea şi rezolvarea problemelor existente.

"Ceea ce am convenit cu colegii din delegaţia sindicală este că va trebui să aşteptăm în ceea ce priveşte decizia, cel puţin cu urmărirea penală, şi asta este foarte clar dacă suspiciunea este asupra lucrărilor pistei, atunci trebuie să se vadă această legalitate. Bineînţeles, în paralel cu aceasta, facem demersurile pentru eşalonarea preţurilor cu o perioadă de graţie, cu împingerea termenelor în afara termenului pe care îl aşteptăm de la DNA sau la trimiterea în judecată a acestui dosar.

Se discută cu acea bancă la care s-au vândut acele creanţe de către antreprenor, iar banca este deschisă la dicuţii şi negocieri. Se va interveni un act adițional la contractul pe care îl au și se vor prelungi acele sume. Trebuie văzut biletele de ordin la care tipuri de plăți se referă, lucrările care sunt în acel pachet vizat de DNA sau nu. Asta este o problemă de o zi, două maxim. Oamenii vor vedea fiecare ordin de plată sau bilet la ordin care intră în circuitul juridic. Să se vadă care este prioritatea şi care în ce mod poate fi plătită", a precizat Vakar.

Vineri, reprezentanţii sindicatelor se vor întruni pentru încă o serie de discuții pe această temă la Palatul Administrativ, în prezenţa Aureliei Cristea, ministrul pentru Dialog Social.

În momentul de faţă, Aeroportul Internaţional Cluj are 230 de angajaţi. Oamenii se tem că în urma acestei măsuri aeroportul va fi închis şi vor rămâne pe drumuri. "Ne temem pentru locul nostru de muncă. Creditul acesta ar putea bloca salariile, ceea ce ar duce la închiderea aeroportului. Eu consider că o asemenea instituţie nu se poate închide, fiind al doilea aeroport din ţară, după Otopeni. Ne este frică să nu se întâmple ceva, mai ales că la 50 de ani nu te mai ia nimeni pentru alt loc de muncă. Rămânem fără venit şi avem şi o familie de întreţinut", spune unul dintre protestatari.

Comenteaza