ALEGERI LOCALE 2016. Compară şi judecă singur. Ce soluţii au principalii candidaţi de primar la problemele clujenilor

ALEGERI LOCALE 2016. Compară şi judecă singur. Ce soluţii au principalii candidaţi de primar la problemele clujenilor
Traficul, locurile de parcare şi locurile de muncă sunt, potrivit sondajelor de opinie, primele trei priorităţi care ar trebui să figureze pe agenda viitorului primar, în opinia clujenilor.

La final de campanie electorală, ZIUA de CLUJ a studiat, pentru dumneavoastră, programele electorale ale principalilor trei candidaţi la funcţia de primar, Emil Boc, Octavian Buzoianu şi Liviu Alexa, pentru a vă oferi, spre comparaţie şi analiză, soluţiile propuse de cei trei pentru rezolvarea celor trei probleme prioritare ale clujenilor.

Traficul

De multă vreme, traficul infernal din oraş este menţionat de majoritatea clujenilor, în toate sondajele de opinie, drept problema principală a Clujului. Oraş vechi, în mod evident Clujul nu are străzi de lăţimea pe care ar solicita-o traficul modern şi, la fel de firesc, acestea nici nu mai pot fi lărgite. Soluţia cu cel mai mare impact în fluidizarea traficului prin centru a fost cea a separării celor două sensuri de traversare, de la vest la est pe str. Napoca - b-dul Eroilor - Calea Dorobanţilor , respectiv de la est la vest pe b-dul 21 Decembrie 1989 - str. Memorandumului, complementar cu apariţia centurilor Vâlcele - Apahida, respectiv b-dul Muncii - Apahida. Cu toate acestea, în special la orele de vârf, circulaţia cu maşina prin Cluj devine un crâncen test de rezistenţă nervoasă.

Ca soluţie majoră de descongestionare a traficului prin oraş, Emil Boc vorbeşte despre centura metropolitană, despre înfiinţarea benzilor dedicate transportului în comun şi optimizarea circulaţiei tramvaielor, dar şi despre extinderea reţelei de piste de biciclete.

Octavian Buzoianu vorbeşte, la rândul său, despre închiderea inelului exterior Clujului, dar şi despre pietonalizarea completă a centrului Clujului, oferind drept alternativă de traversare a acestuia, crearea a unul sau două inele de circulaţie interioare, concentrice, cu sensuri unice, pe infrastructura existentă, intersectate, la rândul lor, de străzi cu sens unic. Omul de afaceri mai vorbeşte despre fluidizarea punctelor critice prin pasaje subterane, dând exemplul pieţei Mărăşti sau a intersecţiei Căii Turzii cu str. Avram Iancu. El mai propune impunerea aprovizionării unităţilor comerciale din zona centrală exclusiv pe timpul nopţii, în intervalul orar 20:00 - 05:00. În opinia sa, ar trebui regândit întregul sistem de piste de biciclete, cel actual fiind complet inadecvat.

Fără a avea vreun proiect dedicat acestui subiect, Liviu Alexa atinge tangenţial problema fluidizării traficului, în special din zona centrală, prin intermediul proiectului său privind furnizarea de transport public gratuit către tot posesorul de buletin de Cluj, proiect care, spune el, va determina mulţi clujeni să renunţe la folosirea autoturismului propriu în favoarea autobuzului, troleibuzului sau tramvaiului. Tot în scopul reducerii numărului de autovehicule din centrul Clujului, Alexa propune introducerea de taxe de parcare prohibitive în această zonă a oraşului.

Locuri de parcare

Găsirea unui loc de parcare, nu doar în centru ci, încet, încet, aproape în orice zonă a oraşului, e o altă încercare care macină crunt nervii şoferilor. Nu e mai puţin adevărat că pentru mulţi e sub demnitatea lor să facă câţiva paşi pe jos, motiv pentru care ignoră parkingurile, mai ales cele din pieţele Mihai Viteazu şi Mărăşti şi îşi lasă maşinile unde le vine lor mai bine la lingurică. În ce priveşte demolarea conservelor de tablă impropriu numite garaje dintre blocuri, ne e plin podul de câte promisiuni am primit în acest sens de la cele trei personaje care au ocupat în ultimii 26 de ani fotoliul de primar.

Emil Boc promite patru noi parkinguri, dintre care unul privat, în Hasdeu, pe străzile Primăverii şi Avram Iancu şi pe Calea Dorobanţilor şi mai promite amenajarea de noi locuri de parcare în cartiere.

Octavian Buzoianu susţine că a identificat deja 20 de posibile amplasamente pentru parcări inteligente supraterane pe structuri uşoare şi suprafeţe mici de teren, în jurul centrului oraşului. În privinţa stârpirii garajelor de tablă, Buzoianu vine cu o soluţie originală. El propune crearea, din bugetul municipal, a unui fond de investiţii de 10.000.000 de lei, din care să se construiască parcări subterane şi supraterane în cartiere, care apoi să fie vândute proprietarilor de maşini riverani, astfel încât, oadtă recuperaţi banii, aceştia să fie investiţi în construirea de noi asemenea parkinguri.

Liviu Alexa pare a fi cu calculele mai la zi şi promite să construiască parkinguri însumând fix 15.000 de noi locuri de parcare. El spune că va apela la parkinguri modulare, pe structură metalică, rapid şi uşor de montat şi demontat şi extrem de versatile, putând fi, la nevoie, supraetajate sau pur şi simplu demontate şi mutate în altă parte.

Locuri de muncă

Deşi Clujul este unul dintre oraşele cu cea mai scăzută rată a şomajului din ţară, frica pierderii locului de muncă, dar mai cu seamă teama de dificultatea găsirii unuia nou n-a dispărut din mintea clujeanului.

Emil Boc promite că, pe termen mediu şi lung, proiectul Cluj Innovation City (despre care încă nu se ştie când va fi finalizat) va genera peste 20.000 de locuri de muncă. El mai promite continuarea parteneriatului cu universităţile clujene pentru dezvoltarea oraşului, investiţii, locuri de muncă, activităţi medicale, culturale şi sportive.

Octavian Buzoianu vorbeşte despre crearea a 30.000 de noi locuri de muncă până în 2020 prin politici de sprijinire a dezvoltării economice a Clujului bazată pe patru piloni prioritari: universităţi, IT, servici suport şi servicii medicale.

Liviu Alexa se angajează să aducă în Cluj, în următorii patru ani, 20.000 de noi locuri de muncă bine plătite în special prin vânătoarea de investitori în special în IT, industrie, manufactură şi servicii. El mai promite crearea unui program de reconversie profesională a persoanelor fără un loc de muncă, cu vârsta mai mare de 45 de ani.

 

Comenteaza