A fost aprobată Strategia pentru Dezvoltarea Clujului până în 2030. Proiecte de peste 800 milioane euro

A fost aprobată Strategia pentru Dezvoltarea Clujului până în 2030. Proiecte de peste 800 milioane euro

Primăria Cluj-Napoca a aprobat Strategia Integrată pentru Dezvoltare Urbană 2021-2030 (PMUD), realizată în parteneriat cu Banca Mondială, care include proiecte prioritate în valoare de peste 800 milioane de euro.

Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană (SIDU) 2021-2030 a fost aprobată cu 19 voturi „pentru” și 7 abțineri în ședința Consiliului Local de marți, 18 ianuarie 2022. 

“Noul PMUD se concentrează pe proiecte mari, centură, metrou, tren metropolitan, culoar verde-albastru. În cartiere, înlănțuirea pistelor de biciclete, digializarea sistemului de transport public și desigur, dezvoltarea sistemul de transfer park&ride și prioritizarea transportului public”, a declarat project managerul Reinhold Stadler.

Banca Mondială a recomandat Primăriei să își mute atenția și spre cartiere, să aibă o viziune metropolitană și să își coordoneze dezvoltarea cu politicile europene. ”Nu ajută pe nimeni să arătăm cu degetul că vin gunoaie pe Someș de la Florești, trebuie să găsim împreună soluții, sau dacă vin 18.000 de copii zilnic la grădiniță”, a spus Marcel Heroiu, expert al Băncii Mondiale.

Consilierii URS și PSD au subliniat diverse deficiențe ale strategiei, iar la dezbaterea care a durat circa 2 ore au luat cuvântul și mai mulți reprezentanți ai societății civile. Ulterior, a intervenit și edilul Clujului:

„Sunt convins acum, în calitate de parteneri de guvernare, că vom fi capabili, așa cum am fost în stare până acum, să uităm lucrurile care ne dezbină. Cred că împreună, ca parteneri, putem găsi soluții astfel încât să lăsăm în urma noastră proiecte la Cluj, că o fi vorba de Tăietura Turcului, de Spitalul Regional de Urgență, metrou sau tren metropolitan etc”, a punctat edilul Emil Boc.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Cluj-Napoca 2021-2030 exemplifică proiectele de infrastructură ale Clujului, după  sursa de finanțare şi cine anume le are în gestiune, pe trei scenarii - „Do minimum”, „Do something” și „Do maximum”. 

Scenariul Do minimum investițional are la bază încurajarea deplasărilor efectuate în mod durabil. Acest scenariu poate fi privit ca o opțiune minimalistă pentru a veni în întâmpinarea nevoilor și problemelor identificate la nivelul mobilității. Acest scenariu presupune o serie de investiții în special în infrastructura de deplasare cu bicicleta, pietonal și la nivelul transportului public. În acest scenariu accentul este pus pe conectivitate – legături noi peste Someș și în zona industrială, dezvoltare metrou (secțiunea 1) și coridor Someș pe segmente, prioritizarea transportului public pe coridorul est-vest, intervenții punctuale în cartiere și rețeaua primară de piste pentru biciclete.

Scenariul Do something este scenariul în care alături de încurajarea deplasărilor durabile plasează o responsabilitate și în ceea ce privește gestionarea nevoii de mobilitate, dar și în ceea ce privește o intervenție clară asupra îmbunătățirii condițiilor tehnice de desfășurare a transportului fie el public sau privat la nivelul zonei metropolitane. Astfel se folosește capacitatea de circulație existentă a rețelei rutiere, propunându-se ca în zonele de dezvoltare urbană să se prevadă infrastructură de circulații adecvată și suficientă pentru preluarea nevoii de mobilitate. Scenariul mizează pe faptul că se lansează proiectele mari: metroul, centura metropolitană, tren metropolitan și coridorul verde-albastru Someș. Sistemul de transport public local e ancorat într-o rețea de P&R / terminale la: Calea Turzii, Aeroport, Vivo și Baciu.

La acest capitol sunt incluse şi proiectele: 

  • Tren metropolitan Gârbău (Nădășel) – Baciu – Cluj-Napoca - Apahida – Jucu – Bonțida - 185.000.000 (euro) - UAT ClujNapoca - Transport public
  • Construcție Magistrala 1 Metrou -secțiunea 1 - 833.000.000 (euro) - UAT ClujNapoca Transport public
  • Revitalizarea culoarului de mobilitate nemotorizată aferent Someșului, modernizarea și extinderea infrastructurii pietonale și cicliste pe malurile râului (Z1, Z2, Z3) - Etapele 1 și 2 - 20.000.000 (euro) - UAT ClujNapoca - Nemotorizat
  • Revitalizarea culoarului Someşului Mic, modernizarea și extinderea infrastructurii pietonale și pentru biciclete pe malurile râului – Etapa 3 (str. Ferdinand - str. Fabricii) - 5.000.000 (euro) UAT ClujNapoca -Nemotorizat
  • Coridor de mobilitate urbană durabilă Someș (etapele 4 str. Fabricii - Aeroport și 5 Parcul Rozelor - Muzeul Apei) - 10.000.000 (euro) -UAT-uri ZMC Nemotorizat
     

Scenariul Do maximum investițional este scenariul în care se adoptă o atitudine pro activă în ceea ce privește întâmpinarea nevoilor de mobilitate curente și viitoare. Acest scenariul conduce la îndeplinirea țintelor propuse și este în acord cu problemele majore identificate la nivel urban, cuprinzând totalitatea proiectelor propuse în cadrul PMUD. Scenariul include toate proiectele din scenariile anterioare și completează cu investiții suplimentare în coridoare de mobilitate urbană, mai ales cele în lungul apelor (Nadăș, Popii, Becaș și Calvariei).

  • Construcție Magistrala 1 Metrou– Secțiunea 2 și 3 - 776000000 (euro) - UAT ClujNapoca
    Transport public
  • Amenajare coridor de mobilitate urbană durabilă (pietonal și velo) de-a lungul râului Someș între Tarnița – Gilău – Florești – Cluj Napoca – Apahida – Jucu – Bonțida (proiectul va fi împărțit pe tronsoane și va include intervențiile în curs și în curs de pregătire de pe teritoriul municipiului ClujNapoca) - 30.000.000 (Euro) - UAT-uri ZMC Nemotorizat

Mai multe AICI!

Comenteaza