“Unda verde” se extinde spre Mărăşti şi Mănăştur
- Scris de Luminita Silea
- 13 Iun 2011, 00:46
- Administraţie
- Ascultă știrea

Extinderea sistemului de "undă verde" spre cartierele Mărăşti şi Mănăştur, pe axa principală de traversare a municipiului pe direcţia est-vest, va costa peste 1,5 milioane de lei. Consilierii locali vor dezbate la şedinţa de mâine aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenţi investiţiei. Primarul Sorin Apostu a declarat că în perioada următoare se va lansa o licitaţie pentru extinderea "undei verzi".
"Sistemul de semaforizare inteligent implementat la Cluj-Napoca a fost una dintre măsurile care au dus la degrevarea traficului din oraş. Vrem să extindem semaforizarea inteligentă până la Nodul N, dar şi spre Piaţa Mărăşti. Aceasta, pentru fluidizarea traficului pe principala axă de traversare a municipiului ", a menţionat primarul Sorin Apostu. Consilierii locali vor dezbate la şedinţa ordinară de mâine un proiect de hotărâre pentru extinderea şi modernizarea semafori-zării la nouă intersecţii şi treceri de pietoni, pentru ca pe axa est-vest, de traversare a oraşului, unda verde să fie funcţională. Este vorba despre B-dul 21 Decembrie 1989 - str. Buftea, B-dul 21 Decembrie 1989 - Crinului, B-dul 21 Decembrie 1989 - Piaţa Mărăşti (spre cartierul Mărăşti), Calea Moţilor - str. Moldovei, Calea Mănăştur - Agronomie, Calea Mănăştur nr. 22, Calea Mănăştur - str. Tarniţa, Calea Mănăştur - str. Câmpului (spre cartierul Mănăştur).
De asemenea, se intenţionează modernizarea echipamentelor de semaforizare de la intersecţia Traian - D. Bărceanu, pentru a face posibilă corelarea şi fluidizarea circulaţiei pe axa nord-sud, de la Podul Traian.
Investiţia pentru extinderea semaforizării inteligente pe axa est-vest este estimată la peste 1,54 milioane de lei, dintre care construcţiile şi montajul sunt peste 1,49 milioane de lei, iar durata de realizare a lucrărilor a fost estimată la două luni. "În perioada următoare intenţionăm să lansăm o licitaţie pentru realizarea lucrărilor de extindere şi modernizare, după ce consiliul local va aproba studiul de fezabilitate aferent acestei investiţii", a declarat Sorin Apostu.
Contractul pe care municipalitatea îl scoate la licitaţie vizează achiziţionarea de echipamente moderne de semaforizare care să permită corelarea semafoarelor cu cele integrate deja în sistemul de undă verde, montarea detectorilor de trafic, înlocuirea echipamentelor depăşite, dar şi realizarea undei verzi pe axa est-vest de traversare a oraşului.
Primăria Cluj-Napoca a semnat în 2008 un acord-cadru de peste 6,1 milioane de lei cu societatea Swarco-Sicor pentru implementarea unui sistem modern de management al traficului în oraş. Conform contractului, lucrările realizate s-au referit la achiziţia şi montarea stâlpilor de semafoare, a corpurilor de semaforizare, a sistemului de alimentare, etanşamente electrice, canalizaţii subterane realizate prin subtraversare, detectori de trafic (aerieni şi subterani), instalare de sistem, punere în funcţiune, monitorizare, optimizare, avize şi documentaţii tehnice. S-au realizat astfel modernizări pe axa est-vest 21 Decembrie - Petöfi Sandor, Piteşti, Constanţa (Regionala CFR), Cuza Vodă (zona prefecturii), Fr. J. Curie, zona complexului Sora, Regele Ferdinand (hotel Melody), Matei Corvin (zona Alpha Bank), Memo-randumului - Gh. Şincai, Moţilor - Petru Maior, Moţilor - Eminescu, Moţilor - trecere pietoni din dreptul Spitalului de Copii, Moţilor - Coşbuc, dar şi Calea Floreşti - Taberei, semaforul din dreptul magazinului Billa şi intersecţia cu strada Ciobanului.
Pe axa vest-est s-au înlocuit echipa-mentele de semaforizare din Piaţa Lucian Blaga - V. Babeş, Republicii, Napoca - Universităţii, Piaţa Unirii (zona monumentului memorandiştilor), B-dul Eroilor - Hermann Oberth, Piaţa Avram Iancu, Ştefan cel Mare - Dorobanţilor. Lucrări adiacente s-au efectuat şi în Piaţa Cipariu - Calea Turzii, Ştefan cel Mare - Posada - Dorobanţilor, Regionala CFR (pe ambele laturi ale Pieţei Ştefan cel Mare), Traian Vuia - Branului, Calea Turzii - Bună Ziua, C. Coposu - Atelierului (zona Şcolii de Poliţie), Pod Napoca - I. P. Voiteşti - Iaşilor, Traian - Decebal - Dacia, Horea - Dragalina, Crişan, Bariţiu - Regele Ferdinand.
Prin proiectul de management al traficului, licitat de municipalitate în 2008, s-au modernizat echipamentele de semaforizare şi s-a implementat "unda verde" în centrul oraşului, pe mai multe axe. "Unda verde" este gândită pentru a funcţiona pe şase axe, implicând sisteme noi de semaforizare în intersecţii. În afară de axa Piaţa Lucian Blaga - Calea Dorobanţilor, rută pe care au fost deja montate semafoare noi şi prima pe care "unda verde" a funcţionat, programul municipalităţii privind fluidizarea traficului a mai vizat axa Moţilor - 21 Decembrie, Regele Ferdinand - Bd. Horea, plus axele din cartiere: din Observator, cu intrare de pe Calea Turzii, axa din Mănăştur, cu intrare de pe Primăverii, şi axa din Grigorescu, cu intrare de pe George Coşbuc. "Camerele de filmat, camerele de pe semafoare din intersecţiile centrale sunt gândite să lucreze în sistem integrat. Deocamdată, în cazul "undei verzi", camerele din intersecţiile centrale detectează traficul şi lucrează împreună cu senzorii din asfalt pentru reglarea timpilor de circulaţie şi acordarea priorităţii pentru ruta cea mai aglomerată. Sistemul de undă verde nu este, deocamdată, unul integrat. La acest aspect se lucrează. Deo-camdată, s-au efectuat modernizări pe bucăţi care trebuie interconectate", au menţionat reprezentanţii municipalităţii.