Cum au gândit bucureştenii Filarmonica Transilvania
- Scris de Luminita Silea
- 11 Mar 2011, 22:57
- Administraţie
- Ascultă știrea

Conceptul ales pentru Centrul Cultural Transilvania este unul care sugerează respect şi recunoştinţă, "atitudinea noastră românească de demnitate, gestul firesc al mamei care îşi protejează pruncul sau cel al unui ţăran din Maramureş care îşi pleacă capul când intră pe poartă". Aşa se înclină şi ansamblul care adăposteşte sala de concerte a Filarmonicii Transilvania, către clădirea monument din faţă, de la B-dul 21 Decembrie, sediul vechii cazarme militare, susţine Viorel Hurduc, fost arhitect-şef al Bucureştiului.
Arhitectul Viorel Hurduc, reprezentantul VAAL Arhitectură, a venit la Primăria Cluj-Napoca însoţit de echipa cu care a lucrat la proiectul Centrului Cutural Transilvania, afirmând că este primul contact pe care îl are cu oficialii clujeni după ce a fost anunţat că a câştigat proiectarea Centrului Cultural Transilvania. Acesta a declarat că nu se aştepta să câştige, "pentru că lumea în care trăim este destul de complicată". Centrul Cultural Transilvania a fost gândit ca un centru naţional, în primul rând, tocmai pentru că echipa a fost la curent cu intenţia Clujului de a deveni şi Capitală Culturală Europeană.
"Conceptul ales este al gestului, atitudinii de respect şi condescendenţă, este gestul şi atitudinea noastră românească, demnitatea. Nu capul plecat sabia nu-l taie, ci ca maramureşanul care îşi pleacă capul când intră pe poartă sau gestul firesc al mamei care îşi protejează pruncul, cu referire la clădirea monument a vechii cazarme militare, chiar ideea că cine nu are bătrâni să şi-i cumpere", a explicat Hurduc. Arhitectul de la VAAL Arhitectură a spus că s-a apucat de lucru cu echipa sa cu câteva zile înainte de sărbătorile de iarnă din 2010, mai precis pe 20 decembrie, şi că a lucrat la foc continuu. "Termenul de şase luni este unul strâns, dar nu imposibil. Nu voi rămâne la Cluj, dar vor avea un calendar care îmi va permite să fiu aici de câte ori este nevoie", a precizat arhitectul.
Chestionat despre presupusa relaţie cu cunoscutul politician Adriean Videanu, dar şi despre afilierea politică la PDL, Hurduc a precizat că ceea ce îl recomandă "sunt numeroasele concursuri internaţionale la care am participat" începând cu 1979 şi că, dacă ar fi avut o relaţie cu cineva, acela nu ar fi rezistat atâţia ani ca să intervină pentru el, dovadă că la multe concursuri nu a fost clasat pe locul I. El a mai dorit să specifice că nu a proiectat Filarmonica din Tokio şi că nu îşi explică de ce presa a relatat acest lucru.
"Am trecut în CV-ul de participare la concursul organizat de primărie faptul că am luat parte în 1985 la concursul internaţional pentru Teatrul Naţional din Tokio. La această competiţie au participat mari personalităţi din lumea arhitecturii, iar la final am apărut într-un album cu toţi participanţii. De aici, până a fi "tatăl" Filarmonicii din Tokio este drum lung. Ca să fac o glumă, zilele trecute mă aşteptam să mă sune împăratul Japoniei", a spus Hurduc. Primarul Sorin Apostu a recunoscut joi că este vorba despre o confuzie care s-a făcut pe parcurs, în momentul în care a afirmat că Hurduc ar fi câştigat proiectarea unei săli de concerte din Japonia.
VAAL Arhitectură, în asociere cu Popp şi Asociaţii, a câştigat pentru 2,4 milioane de lei proiectarea Centrului Cultural Transilvania la concursul de arhitectură organizat de primărie în parteneriat cu Ordinul Arhitecţilor din România - Filiala Transilvania.
"Axa culturală în inima oraşului"
Arhitecţii implicaţi în proiectul viitorului sediu al Filarmonicii Transilvania s-au reunit aseară la o ceremonie de inaugurare a lucrării, chiar în faţa sălii unde orchestra îşi ţine concertele în ultima perioadă. Planurile şi desenele au fost expuse în holul Casei de Cultură a Studenţilor într-o "expoziţie inedită", după cum a numit-o Szabolcs Guttmann, preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România (OAR) - Filiala Transilvania. "Povestea Filarmonicii din Cluj e lungă şi va continua, sperăm. Acum marcăm doar un pas, însă unul important, mai ales în contextul în care au trecut atâţia ani până să ajungem aici", a spus arhitectul Şerban Ţigănaş.
Discursurile au mai evocat episoade din "exilul" Filarmonicii clujene. "Până la urmă, e mai bine ca oraşul să capete mai mult decât un auditorium care abia cuprindea orchestra. E o aventură care trebuie să continue, chiar dacă concursul a avut şi un duşman şi unii s-au împotrivit", a mai spus Ţigănaş. Mircea Tabacu, directorul Filarmonicii, a apreciat că se vor bucura generaţiile viitoare şi a promis un afiş în spatele viitoarei săli, care să amintească toate încercările prin care a trecut instituţia. "Suntem onoraţi că am câştiga proiectul. Speram să reuşim o axă culturală în inima oraşului, paralelă cu Opera Română - Catedrala Ortodoxă. Visăm la un traseu pietonal 21 Decembrie - Năvodari, care poate va continua cândva pe Dorobanţilor", a declarat Viorel Hurduc, şeful VAAL Arhitectura, firma care va înălţa sediul Filarmonicii Transilvania. (F. TĂTAR)