Parcările de bloc în era digitală: întreabă-l pe inspectorul de zonă

Parcările de bloc în era digitală: întreabă-l pe inspectorul de zonă
Cererile pentru a obţine un loc de parcare în oraş se pot depune on-line. În schimb, locurile de parcare vacante, dar şi cele ocupate de pe domeniul public nu pot fi vizualizate în sistem electronic.

Clujeni acuză administraţia locală că funcţionarii primăriei aplică criterii discreţionare la atribuirea abonamentelor pentru locurilor de parcare din cartierele oraşului. Un cetăţean a făcut chiar anul acesta o propunere primăriei de <<vizualizare şi acces la parcări prin sistem on-line>> pentru ca cetăţenii să nu mai fie nevoiţi să-şi negocieze o parcare în urma unei discuţii cu inspectorul de zonă. De cealaltă parte, primăria evită să răspundă propunerilor.

"Pentru obţinerea unui loc de parcare trebuie să depui în scris sau on-line o cerere după care aştepţi cuminte acasă să ţi se dea (dacă ai noroc) un loc de parcare care poate fi mai aproape sau mai departe de blocul în care locuieşti, asta în functie de anumite criterii pe care doar funcţionarii din primărie le ştiu. Dar toate locurile de parcare care sunt în evidenţa Primăriei Cluj-Napoca sunt cartografiate, se ştie exact câte locuri sunt, unde sunt ele amplasate, dimensiunea acestora şi, cu toate acestea, tu nu poţi să obţii un anume loc de parcare, decât dacă te întâlneşti în prealabil cu inspectorul de zonă şi, de cele mai multe ori, după o astfel de întâlnire se şi obţine locul de parcare dorit", a subliniat Lucian Fanea într-o sesizare adresată redacţiei ZIUA de CLUJ, adusă la curent municipalităţii şi postată şi pe blogul personal. Acesta a adăugat că, în condiţiile în care primăria are deja implementat un sistem on-line pentru depunerea cererilor de parcare ar trebui să instituie şi un sistem transparent, astfel încât oricine să poată vizualiza on-line toate locurile de parcare existente, dar şi să aibă o reprezentare clară asupra locurilor libere sau a celor deja închiriate pe abonamente de parcare. "Procedura pentru obţinerea unui loc de parcare trebuie să fie una simplă şi transparentă şi anume, îţi depui cererea on-line, aplici exact pentru locul de parcare dorit, plăteşti on-line cu card sau cash, după care primeşti pe e-mail abonamentul. În acest fel, s-ar asigura o transparenţă totală a procesului de alocare a locurilor de parcare, în acest fel nu ar mai fi discuţii, vezi tot timpul anului situaţia locurilor disponibile şi nu mai trebuie să aştepţi până anul următor în luna aprilie pentru a primi o parcare. În plus, s-ar economisi foarte mult timp pierdut de cetăţeni pe la uşile primăriei", a mai precizat cetăţenul.

ZIUA de CLUJ a relatat în luna iulie un caz din cartierul Grigorescu în care cetăţenii reclamau că primăria este inovativă la împărţeala parcărilor şi că regula „Primul venit, primul servit" a fost transformată de către Serviciul parcări al municipalităţii clujene în „Primul informat, primul rezolvat".
Serviciul de Parcări al primăriei a susţinut că politica de atribuiere a unui loc de parcare este clară, trasată de un regulament. Cei care depun prima dată cererea (în prima zi din an când se reia activitatea la primărie) pot să-şi aleagă numărul locului de parcare şi, dacă îndeplinesc criteriile standard (domiciliu, autoturism cu inspecţie la zi), au şanse să-l obţină, ceea ce e şi normal, după cum spun reprezentanţii primăriei. Mai ales dacă şi sunt informaţi că solicitarea trebuie depusă în prima zi din an, adică, potrivit serviciului de parcări, cine este direct interesat se informează şi ştie cum se procedează.

Mirela Mărincean, şeful serviciului Siguranţa Circulaţiei din cadrul primăriei (cei care avizează toate noile locuri de parcare din oraş, dar se ocupă şi de marcare vechilor locuri) a declarat că în momentul în care se iau în evidenţă noi locuri de parcare în municipiu (prin modernizări de străzi sau prin instituirea unor sensuri unice), se lucrează pe schiţe interne şi la faţa locului. "Eu avizez sau nu, în funcţie de normele în vigoare, locurile de parcare şi apoi ne ocupăm de marcare şi numerotarea lor. În cazul marcării locurilor, se procedează la fel, pe schiţe interne, Serviciul Parcări solicită trasarea locurilor de parcare. Noi nu ştim care locuri sunt libere sau care sunt ocupate. Mai departe, de gestionarea acestora se ocupă Serviciul Parcări. Noi trecem zonele prin filtrul tehnic şi spune da unor propuneri sau nu, pentru altele. Aceasta este contribuţia noastră. Nu există programe sau evidenţe on-line", a afirmat Mărincea.

În lipsa şefului Serviciul de Parcări, Florin Bugnar, locţiitorul acestuia, Lavinia Postolache nu a putut fi contactată, fiind în audienţe cu cetăţenii. Biroul Mass media ne-a transmis în repetate rânduri că cel mai greu obţin informaţii de la Serviciul Parcări despre care circulă zvonuri în instituţie că ar fi <<stat în stat>>.

Primăria taxează peste 40.000 de locuri de parcare, dintre care 3.400 sunt cele din centrul oraşului, inclusiv din parkingul Moţilor, potrivit ultimelor informaţii furnizare de structura primăriei cotidianului ZIUA de CLUJ. Potrivit datelor furnizate de primărie, în municipiu pătesc impozit persoanele fizice pentru 88.700 de autoturisme. Persoanele juridice plătesc impozite pentru 81.000 de autoturisme. Pentru autovehiculele sub 12 tone, cifra este de 3.000 de persoane la persoane fizice şi peste 7.400, la persoane juridice. Pentru cele cu masă peste 12 tone, în evidenţele primăriei cu impozit de achizita sunt 140  şi peste 4000 la persoane juridice. La capitolul remorci, evidenţa arata peste 2300 la persoane fizice şi peste 1400 la persoane juridice.

Dacă ar fi să luăm doar persoanele fizice, înseamnă că deja sunt câtre două maşini pe un loc de parcare. Bătălia este însă mai acerbă, mai ales în cartiere. În Mănăştur, de exemplu, erau acum câţiva ani, patru maşini la un loc de parcare, după cum ne informau oficialii instituţiei. În aceste condiţii este de înţeles de ce riveranii preferă să bată holurile primărie pentru a se informa cu privire la locurile de parcare vacante de lângă locuinţele lor.

Potrivit strategiei primăriei, se încearcă suplimentarea locurilor de parcare în centrul oraşului, pentru că acestea sunt aducătoare de venituri consistente, peste 7 milioane de lei pe an, bani care sunt utilizaţi pentru amenajarea de noi parkinguri care să facă faţă şi crizei de parcări din cartiere.

 

 

Comenteaza