Foto Cum arată DEx4, cu câteva zile înainte de deschidere: ''Traversarea municipiului Turda va deveni istorie în câteva zile''
- Scris de Ziua de Cluj
- azi, 11:00
- Eveniment
- Ascultă știrea

Traversarea municipiului Turda va deveni istorie în câteva zile. Drumul Expres DEx4, în lungime de 5 kilometri, care leagă Autostrada A3 de DN1 prin Tureni, urmează să fie deschis circulației în această săptămână.
''Traversarea municipiului Turda, istorie în câteva zile. Sperăm că miercuri, deși este posibil să fie joi, se va deschide circulația pe cei 5 kilometri ai Drumului Expres DEx4 care leagă Autostrada A3 de DN1 pe lângă Tureni. Ciotul îi va scuti pe șoferi de zecile de minute pierdute în Turda și de sutele de înjurături aferente.
Inaugurarea vine cu 5 luni de întârziere. Contractul a fost semnat în 28.07.2023 cu o asociere condusă de Dimex pe aproape 563 milioane lei fără TVA, cu 18 luni de execuție directă pe un proiect tehnic întocmit anterior de Explan. Ordin începere: 21.08.2023, deci februarie 2025 termen de finalizare inițial.
Despre proiectul Explan, una caldă, alta rece. Salutăm prezența parapetului de separație de sens pe toate bretelele bidirecționale în cele două noduri, ceea ce organizația noastră cere obsesiv de ani de zile. În plus, avem parapet central de beton, așa cum solicitam chiar joi să fie pe toate autostrăzile și drumurile expres.
Însă dăm o bilă neagră pentru bretelele DEx4 care se conectează la A3: nejustificat de lungi (2,3 km per buclă) și limitate la 60 km/h. Ori lungi și rapide, ori scurte și lente. Adăugăm și consolidările-mamut cu zidurile de sprijin supradimensionate de pe fiecare parte a bretelelor. În opinia noastră, o risipă de bani nejustificată: 22 milioane euro/km, mult chiar și în dealurile transilvănene buclucașe.
Una peste alta, cei de la Dimex trebuie să-și asume cu bune și rele prima prestație în liga rutieră națională, absorbind fără pauze în șantier șocul insolvenței Autotehnorom și plecarea din asociere a OPR Asfalt. Întârzierea de 5 luni este semnificativă dar nu dezastruoasă, mai ales dacă ne uităm la alți constructori cu pretenții.
Le va fi însă mult mai greu pe Centura Metropolitană Cluj-Napoca unde au primit ordin de începere. Un proiect de aproape 10 ori mai scump (4,72 miliarde lei fără TVA) și mai complex: peste 40 km din care 2 km pe 5 tuneluri, 14 noduri, structuri cu duiumul și 30 de kilometri de piste velo. Lucrări în orașul de cinci stele, nu în câmp, și concurență acerbă cu investițiile rutiere majore care vor absorbi toți banii din Programul Transport în următorii 3 ani.
Mulțumiri șefului Dimex, Daniel Scurtu, pentru transparență și receptivitatea la observații! Sperăm că a internalizat lecțiile învățate la Tureni și critica noastră constructivă și se va achita de extrem de dificila sarcină pe care și-a asumat-o: un contract de totul sau nimic la Centura Metropolitană Cluj-Napoca'', transmite Asociația Pro Infrastructura.