Au crescut costurile pentru metroul din Cluj! Boc: „Suntem în grafic” / Verde și de la Florești

Au crescut costurile pentru metroul din Cluj! Boc: „Suntem în grafic” / Verde și de la Florești

Consiliile Locale din Cluj-Napoca și Florești au aprobat, luni dimineață, actualizarea indicatorilor tehnico-economici ai proiectului metroului. Primarul Emil Boc anunțase încă de vineri, 9 septembrie, o creștere a prețurilor cu aproximativ 35%.

Cele două Consilii Locale s-au reunit în ședințe extraordinare având pe ordinea de zi „Proiectul de hotărâre privind actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții <Tren metropolitan Gilău-Florești-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții> – componenta investițională Magistrala I de Metrou, aprobați prin Hotărârea nr. 719/2021 (aprobarea studiului de fezabilitate [documentația tehnică și indicatorii tehnico-economici] pentru obiectivul de investiții <Tren metropolitan Gilău-Florești-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții> – componenta investițională Magistrala I de Metrou).

„Vreau să vă mulțumesc tuturor pentru promptitudine. Nevoia este urgentă pentru actualizarea indicatorilor tehnico-economici ca licitația să poată fi continuată. Aceasta este determinată de creșterea prețurilor la toate capitolele. Creșterea este de aproximativ 35%. Guvernul va actualiza în formă finală acest proiect. Peste tot în Europa există astfel de probleme din cauza scumpirilor. Demersul acesta rapid ne menține în graficul de desfășurare. Proiectul și-a urmat toți pașii la timp și în conformitate cu legea. Ne pare rău că nu am știtu că va avea loc un război în Ucraina care va duce la aceste crize”, a afirmat Emil Boc.

Proiectul de hotărâre a fost aprobat de CL Cluj-Napoca cu 19 voturi „pentru”. De asemenea, proiectul a „trecut” și în CL Florești, cu 11 voturi „pentru”.

„Eu cred în acest proiect. Într-adevăr, se întinde pe mulți ani și costurile sunt foarte mari, dar este un proiect multianual. Deci se pot găsi mai multe surse de finanțare. Proiectanții au stabilit etapele și cum va începe acest proiect. Nu reluăm proiectul, doar actualizăm prețurile, deoarece la momentul în care au început studiile nu era început războiul din Ucraina”, a spus edilul Floreștiului, Bogdan Pivariu.

USR s-a abținut de la vot

Atât la Cluj-Napoca, cât și la Florești, consilierii locali ai USR-PLUS au decis să se abțină de la vot, motivând că proiectul are multe lipsuri, suferind deja câteva amânări și o licitație suspendată.

Contractul metroului avea o valoare de 6,66 miliarde de lei (1,3 miliarde euro) și se întinde pe opt ani. Acum, va ajunge la 1.8 miliarde euro. Proiectul mizează pe o finanțare de 300 de milioane de euro din PNRR și este asumat de Guvernul României. La evaluarea ofertelor, prețul (componenta financiară) va conta în proporție de 55%, restul urmând a fi acordat pentru propunerea tehnică. Ofertantul trebuie să dovedească o medie a cifrei de afaceri generală pentru ultimele trei exerciții financiare încheiate, respectiv 2019, 2020, 2021, de cel puțin 7.000.000.000 de lei sau echivalent valută.

Spre deosebire de contractele pentru metroul din București, licitația pentru linia de metrou de la Cluj-Napoca este un contract „la cheie” care include toate componentele, de la structura tunelurilor și a stațiilor până la instalații, finisaje și automatizare. Totodată sistemul de siguranță și automatizare a circulației trebuie să permită nivelul de automatizare „GoA4” (driverless) adică rame fără mecanic de tren. Pentru M1 Cluj-Napoca sunt prevăzute și 16 rame noi. Flota de material rulant va fi constituită din trenuri cu trei vagoane, în lungime de 51 m, cu lățimea de 2,65 m, capacitate nominală/maximă 380/540 locuri.

Traseul liniei de metrou ușor (metro light MTR-L) este următorul:

Secțiunea VEST: Strada Șesul de Sus – Strada Teilor – Liziera pădurii (între Str. Eroilor și Str. Subcetate) – Str. Abatorului – Cazarmă Florești – viitorul Spital Regional de Urgență – Str. Răzoare, cu stațiile: 1. Țara Moților (Teilor), 2. Teilor (Eroilor), 3. Copiilor (Subcetate), 4. Sănătății (Spitalul de Urgență), 5. Prieteniei (Răzoare); Secțiunea CENTRU: Drumul Sfântul Ioan – Str. Primăverii – Calea Mănăștur – Calea Moților – Str. Memorandumului – Piața Unirii – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Avram Iancu – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Mărăști cu următoarele stații: 6. Natura Verde (Bucium), 7. Mănăștur (Izlazului), 8. Sfânta Maria (Câmpului), 9. Florilor (Cluj-Arena), 10. Sportului (Mihai Eminescu), 11. Piața Unirii, 12. Piața Avram Iancu, 13. Armonia (Petofi Sandor), 14. Piața Mărăști; Secțiunea EST: Ramura Muncii: Piața Mărăști – Aurel Vlaicu – IRA – Strada Beiușului – Bulevardul Muncii, cu stațiile 15. Transilvania (Siretului), 16. Viitorului (IRA), 17. Muncii; Ramura Sopor: Piața Mărăști – Strada Teodor Mihali – Strada Alexandru Vaida Voevod – Sopor, cu stațiile 18. Cosmos (Alexandru Vaida Voevod), 19. Europa Unită (Becaș) și cu Depoul Sopor.

Comenteaza